Namanya Uzair

Assalamualaikum wbt

Diam tak diam sudah hampir sebulan saya meninggalkan blog ini sepi tanpa sebarang berita terkini. Tiba-tiba saya teringat. Ada banyak cerita menarik yang saya berhutang dengan kamu semua. Yang paling saya ingat, kisah saya terserempak dengan Anak Muda Yang Gigih sehari sebelum Kaklong mendirikan rumah tangga. Wah! Lamanya dah cerita ni! Bulan Mei dulu kot. Tapi baru sekarang nak ungkit semula. Huhu =p

Ok. Bawa bertenang. Kisahnya, pada hari Jumaat sehari sebelum Kaklong berkahwin, saya keluar bersamanya ke bank. Saya ni sekadar pemandu dan peneman si darah manislah kiranya. Sampai di depan bank berkenaan, saya hanya menunggu di dalam kereta kerana tiada tempat letak kereta yang kosong. Ketika sedang menunggu, saya terlihat kelibat seseorang melintas di hadapan kereta saya dan menuju ke arah sebuah kenderaan lain di belakang kereta saya, yang juga diparkirkan di tepi jalan saja. Hati saya terdetik. Sekali lihat memang seperti dia. Tapi saya sengaja tidak mahu menoleh-noleh ke belakang. Kebetulan, cermin kereta saya sedikit tinted dan agak kabur jika dilihat dari luar. Jadi saya mengambil keputusan untuk berdiam diri saja.

Tiba-tiba saya teringatkan Kaklong. Saya pernah menceritakan kepadanya tentang kawan saya ini. Lalu saya menelefonnya. Tahu apa respon Kaklong. Ish ish ish. Tak memberangsangkan langsung =p Katanya: Apa dia, Ngah? Ish. Kawan mana satu ni, Kaklong bukan ingat semua. Kaklong tengah rimas beratur kat ATM ni. Nantilah cerita semula. Pening Kaklong dengar.

Ok. Sangat sedih saya waktu tu. Dalam hati saya berkata: Setiap kali kalau cerita apa-apa dengan Kaklong, dia mesti takkan ingat apa yang saya dah cerita tu, Lagipun, orang dah nak kahwin ni memang akan jadi selfish sikit. Huhu~ =p Jangan marah ye Kaklong.

Dalam pada itu saya terus memerhatikan dia melalui cermin pandang belakang. Dia sibuk sedang menguruskan sesuatu. Dalam sepuluh minit kemudian, Kaklong pun tiba. Saya menunjukkan dia kepada Kaklong melalui cermin pandang belakang. Saya memberi amaran kepada Kaklong supaya jangan menoleh atau meninjau-ninjaukan kepala secara terang-terangan. Saya tidak mahu dia tahu saya berada di situ. Hampir dua, tiga minit juga kami melihatnya berurusan di belakang kereta kami. Saya tidak tahu kenapa saya berbuat begitu. Tetapi apabila Kaklong sudah mula bising menyuruh saya menuju ke tempat lain pula, maka saya pun mula meninggalkan tempat itu.

Sampai di rumah, suasana memang sibuk. Ramai saudara yang berada di rumah sedang membantu menyiapkan persiapan memasak lauk-pauk kenduri. Dan saya pun sudah mulai lupa dengan pertemuan dan pengendapan saya dilakukan tadi.

Sebulan setengah sebelum raya puasa menjelma, saya menerima email daripadanya. Khabar terkini yang mengejutkan. Dia hendak berhijrah. Secara total. Dia dan ibu ayahnya akan berhijrah ke Oman selama dua tahun atas tuntutan urusan perniagaan ayahnya. Tersenyum saya membaca email itu. Panjang lagi huraiannya. Salah satunya termasuklah menuntut saya membelanjanya mee sup terbaik di Temerloh yang pernah saya ceritakan padanya ketika pertama kali berjumpa di Moscow dulu.

Saya membalas emailnya dengan sangat ringkas sebab terkejar-kejar menguruskan hal lain di rumah. Jawab saya: Nanti lagi dua tahun balik Malaysia tolong belikan stand plate Oman and satu toys yang comel-comel ada gambar Muscat untuk saya ye! Selamat berangkat pergi. Semoga keadaan kesihatan mama awak semakin baik di sana nanti. (Ibunya tidak berapa sihat sejak beberapa bulan sebelum itu lagi.)

Dia membalas: Aik. Stand plate untuk you. Toys pulak untuk siapa?

Email terakhir saya untuk hari itu: Untuk anak saya. Huhuhu~

Kalau saya tidak silap, dia berangkat dua hari sebelum Ramadhan menjelma (Saya ingat sebab saya oncall pada hari itu. Hehe). Dia kini sepenuh masa menguruskan perniagaan ayahnya di sana dan perniagaannya di sini diuruskan oleh sepupunya, Khaizat. Sejak itu kami sudah tidak berbalas email lagi. Diam hampir 5 bulan. Saya pun memang sangat sibuk dengan kerja dan hal-hal peribadi. Dia juga saya kira sibuk dengan segala urusannya di sana. Apa-apapun saya mendoakan dia dan keluarganya sihat walafiat dan perniagaan yang diusahakan mereka sekeluarga membuahkan keuntungan besar setimpal dengan penat lelah mereka selama ini.

Untuk rakan-rakan pembaca yang sudah berkahwin, kamu mahu tak anak yang gigih dan baik seperti kawan saya ini? Hehe. Kalau mahu, cuba-cubalah menamakan anak kamu dengan nama Uzair. Sebetulnya, kawan saya Si Anak Muda Yang Gigih ini bernama Muhammad Uzair =)

Buat Uzair, selamat menjalani kehidupan baru di bumi Muscat. Anak muda yang gigih macam awak insya Allah boleh berjaya di mana-mana saja awak berada.

Oklah. Saya rasa cukuplah episod cerita kawan saya yang seorang ni. Sebenarnya dia kecil hati dengan saya sebab tak menegurnya ketika dia berada di Temerloh pada bulan Mei itu. Untuk meminta maaf, saya sediakan entri ini. Dan tak terlalu awal jika saya hendak mengucapkan selamat mendirikan rumah tangga buat Uzair dan Lilian Hani yang akan berlangsung pada Januari ini. Siapa sangka, ketika sibuk berulang-alik menguruskan perpindahan keluarganya ke Oman sejak awal tahun lalu, dia telah bertemu jodohnya di sana. Lilian merupakan gadis berbangsa Indonesia yang mana keluarganya merupakan antara pemuzik orkestra yang agak ternama di Oman dan negara-negara sekitarnya. Tahniah!

Nota 1: Semua kawan yang baik dengan saya dah pun nak kawin. :roll:

Nota 2: Lepas ni takkan ada lagi entri melankolika jiwa yang sedih-sedih, syahdu-syahdan. Hehe. Hidup mesti sentiasa bermotivasi untuk menghadapi hari seterusnya. ;-)

4 Responses to “Namanya Uzair”

  1. wani adnan says on :

    Assalamualaikum wbt.

    Wani likes the second note. Life must be full of happiness and motivation. Dont let anything destroy this happiness. No more “soksek soksek” :mrgreen:

    Reply

    Sarah Reply:

    W’salam wbt Wani.

    Ngehehe. No more soksek soksek kan. I like that! 😉

    Reply

  2. akak says on :

    si uzair rupenye nama si anak muda yang gigih nie..

    p/s: soksek soksek skali skala tak ape..jangan berterusan..kadang² kene lyn perasaan jgk..hehe

    Reply

  3. Eyrique Ettiqazz says on :

    Kalau boleh beri blog dia, nak bc. I hope.

    Reply

Leave a Reply