Dari Mata Di Sebalik Rak

Assalamualaikum wbt

Tiba-tiba saya berperasaan hendak menulis dengan panjang lebar. Sudah lama saya meninggalkan aktiviti menulis sehingga letih jari dan jenuh orang hendak membacanya. Kali ini pun kisah benar. Kalau hari itu ditakdirkan saya dapat mengisahkan semula kisah anak muda yang gigih, kali ini lain pula versi yang terjadi. Manis atau tidak, anda tentukan. Cewah! Eh, tidaklah. Ini kisah harmoni hidup bermasyarakat yang terjadi dalam kehidupan seorang penulis blog. Fuh. Penulis blog ni bunyinya macam satu profesyen pula. Padahal satu sen pun saya tidak dapat dengan menulis blog ini. Ayat sadis seorang penganggur terhormat. =___=

Pada hari Jumaat minggu lepas, saya membawa Tok saya ke pasaraya untuk membeli sedikit barang. Kebetulan sebelum itu, saya ada temujanji dengan Fizi, groupmate saya selama enam tahun di Moscow dulu, yang kebetulan berada di Temerloh pada waktu itu. Saya berjanji hendak membawanya pergi sarapan nasi lemak panas. Jadi, saya membawa Tok saya sekali kerana Tok saya terus hendak membeli barangnya selepas itu. Kebetulan, saya juga hendak ke pasar membeli barang-barang basah yang dipesan oleh emak. Selesai di pasar, baru saya berpatah balik ke Pasaraya KS (tak tipu, nama supermarket tu KS, sama dengan nama timangan saya di Moscow!). Oh ya. Kehidupan seorang penulis blog adalah normal dan waras seperti orang biasa. Itu sebab penulis blog juga ada masa hendak keluar pergi makan dengan kawan (padahal bila kawan tu tiada, blog sajalah yang dia hadap), masuk pasar macam makcik-makcik dan pergi pasaraya membawa Toknya mencari barang-barang. =___=

Saya mengikut Tok ke bahagian tepung-tepung di sudut belakang sana. Tok sedang membelek-belek barang yang hendak dibelinya. Saya pula ke bahagian rak yang menempatkan tepung kastard, serbuk kari, serbuk cili dan yang seumpama dengannya. Kata Tok, dia tidak berhajat untuk berada lama di situ. Jadi, saya membiarkan Tok memilih apa yang hendak dibelinya.

Di rak barang itu, saya terasa seperti diperhatikan dari sebelah sana rak itu. Bukan CCTV. Tapi ada sepasang mata yang memerhati. Kali pertama saya buat biasa saja. Mungkin kebetulan pelanggan itu turut mengangkat kepalanya memandang ke arah pelanggan di sebelah sana rak juga. Saya menunduk mahu melihat paket agar-agar di situ. Apabila saya tegak kembali, saya nampak wajah pemilik mata itu tadi dan dia masih memandang ke arah saya. Saya jadi segan kerana sudah dua kali saya mencuri pandang semula ke arahnya dan pada masa itu si pemilik mata kebetulan memang sedang melihat ke arah saya. Saya menuju ke arah Tok. Saya bawakan barang-barang Tok dan terus ke tempat minuman. Kelibat pemilik mata tadi pun hilang begitu saja.

Sesudah Tok memilih sekotak susu segar, kami menuju ke kaunter. Elok saja selesai membayar, sedang kami menuju ke pintu keluar, tiba-tiba saya disapa. “Ini Sarah kan?” Saya kaget sekejap di situ. Yang menegur itu ialah si pemilik mata tadi. Dia tersenyum saja. Ada sebuah beg plastik di tangan kirinya. Saya tidak menjawab sebaliknya membalas soalannya tadi dengan sebuah pandangan yang penuh persoalan. Eh, iyalah. Saya tidak mengenali orang itu. Takkan sewenang-wenangnya saya hendak mengaku siapa saya.

Lalu si pemilik mata meneruskan ayatnya. “Saya baca blog Sarah.” Dan selepas itu dia ketawa kecil. “Oh! Baca blog. Ok ok.” Itu saja respon saya atas intro yang diberikannya itu dengan sengihan kecil. Saya segan sebenarnya untuk terus berada di hadapan orang itu. Sebenarnya, seawal terpandangkan wajah pemilik mata yang saya ternampak di sebalik rak barang di belakang tadi, saya terasa seperti pernah melihat wajahnya. Di mana, itu yang saya tidak pasti. Ketika itu saya sudah memegang kunci kereta. Tok sudah mendahului saya sedikit menuju ke arah kereta.

Lalu saya terus berkata, “Saya kerna pergi dulu ni. Nak hantar Tok balik dah ni.” Dan dia pun terus memberikan saya laluan dan hanya menyebut “Ye, silakan. Silakan. Setakat itulah saja kisahnya saya dengan orang itu.

Di dalam kereta, saya ligat berfikir. Di mana saya pernah bertemu dengannya. Mukanya seperti pernah saya lihat sebelum ini. Terutama matanya. Tapi saya tidak ingat juga. Sudah hampir mendekati Kampung Tengah dalam perjalanan hendak balik ke rumah, baru saya dapat mengecam wajah itu. “Haaaaa! Patutlah macam pernah nampak! Muka dia macam Akif!”

Masih ingat tak suatu masa dulu, sekitar Mac dan April, saya sangat menggilai drama bersiri Dari Mata Arissa. Watak heronya bernama Akif Zamani yang sering saya sebut-sebutkan di sini. Watak Akif adalah lakonan Syed Aiman atau nama betulnya Syed Kamarulzaman. Ya. Wajah si pemilik mata tadi sangat mirip dengan Syed Aiman itu. Memang mirip sungguh.

Berhemah orangnya pembaca blog saya yang seorang ini ya. Bila difikir-fikir, aduhai, macam saya melihat Akif Zamani di depan mata pula. Dia pun kelihatannya sedang mengejar masa ketika itu. Sebaik saya laju menuju ke kereta, saya lihat dia juga laju menuju ke keretanya yang diparkir betul-betul di pintu masuk pasaraya itu.

Jadi, buat kawan-kawan yang ada terlihatkan status bernama Syed di Facebook saya tu, jangan macam-macam ya. Itu hanya sempena mengingati insiden ini dan pelakon Syed Aiman ini. Nama pemilik mata itu pula? Ahaa. Itu yang kita tidak tahu sehingga ke hari ini.

Terima kasih ya sebab menegur si penulis blog ini pada hari itu. Saya ingatkan, apalah yang dipandang-pandang dari celah rak itu. Selagi tidak tahu nama, saya namakan kamu sebagai Syed sajalah ya.

Ya. Bila sudah namapun bekerja tanpa gaji sebagai penulis blog peribadi dan pada masa yang sama menjalani kehidupan yang normal dan waras sebagai orang biasa, janganlah buat muka batu pula bila ada yang mengenali anda di luar sana. Biasakan amalan harmoni hidup bermasyarakat. Beramah mesra asas kekuatan semangat kejiranan dan mengukuhkan kerukunan. Ewah. Pesanan khidmat masyarakat ini dibawakan khas secara percuma di Dunia Sarah. (menangis air mata darah sekalipun kau takkan dapat komisyen, Sarah!) T__T

Nota 1: Baik Syed Aiman ataupun Akif Zamani, mereka ini adalah suami orang. Hati-hati bila menyebutnya. Tak pasal-pasal nanti diserang isteri mereka pula. Huhu. 😆

Nota 2: Tajuk tak menahan betullah budak Sarah ni. Sekali baca macam seram je ceritanya. :mrgreen:

Nota 3: Saya rasa saya tahu kamu kerja di mana. 😉

Nota 4: Tunggu entri tawaran istimewa yang akan menyusul sekejap nanti!

6 Responses to “Dari Mata Di Sebalik Rak”

  1. one says on :

    salam
    sempena Ramadhan mendatang sebelum ajal bertandang..
    mohon maaf terkasar bahasa,tersilap kata, terlajak senda terguris rasa, sekadar gurau pemanis rencah ukhwah oleh seorang yg ingin bersahabat..

    Reply

  2. maya says on :

    wahahaha..cam leh wat novel cite sarah ni!

    Reply

  3. Khairul says on :

    Jadi, mengapa KS memilih pasaraya KS? Saje je tanya, sebab saya tak pernah singgah pun ke situ. Kalau di stesen bas Temerloh, saya masuk ke The Store je terus.

    Reply

  4. mimie says on :

    bila baca fc kak sarah pasal syed tue, dalam hati sy terdetik jugak..sampailah hajat pakcik shukur nk buak kenduri kawin tuk anak daranye..tp bila bc blog nie..tak sangka plak syed tuk rupa2 nya sted aiman..teringat perbualan ayah kak sarah dgn mak sy dulu…pakcik shukur bgtau mak sy dia dah mula ternak lembu sendiri..senang buat kenduri tuk anak2 nanti..hehehe..dah berapa ekor lembu sekarang yg ayah kak sarah ader..nnti kalo kak tikah ( or myb jgk sy) nak kawin nnti blh la booking kat ayah kak sarah jer yer…:)

    Reply

  5. Pena says on :

    Adush! Rindu rase nye melihat barang2 yg ade tag pasaraya KS kat dapur tu nnt..Buat informasi semua, barangan Pasaraya KS telah menghiasi dapur kami bertahun2 lamanye 😛

    Reply

  6. djambu says on :

    masih ternanti2 org tegur, “eh, ni encik djambu kan?”…hahaha

    Reply

Leave a Reply