Budaya Membalut Buku

Assalamualaikum wbt

Waktu kecil-kecil dulu, sebelum sesi persekolahan bermula di awal tahun baru, emak sibuk menolong kami membalut buku. Waktu itu pilihan ada dua saja. Sama ada menggunakan kertas minyak yang bewarna coklat ataupun kertas kalendar tebal yang diterbalikkan dan digunakan permukaannya yang putih.

Saya lebih berminat dengan kertas kalendar. Buku saya nampak kemas dan tebal. Disebabkan permukaan buku saya putih, saya lebih menjaga buku saya supaya tidak kotor atau comot. Saya anak cikgu, maka emak memang memastikan buku kami berbalut. Di sekolah, saya rasa bangga bila buku saya berbalut dan ada kawan-kawan yang tidak membalut langsung buku mereka sehingga hancur bahagian tepi-tepinya kerana terpenyek dan pelbagai alasan lain. Disebabkan buku saya berbalut, nama di bahagian depan juga ditulis dengan lebih besar berbanding jika buku tidak dibalut.

Zaman beredar, plastik lutsinar pula menjadi pilihan untuk membalut buku. Siap ada jenis yang sedia-pakai (ready-made) yang hanya perlu kita sarungkan pada buku tanpa perlu menggunakan pita pelekat untuk melekatkan di setiap penjuru buku. Kawan-kawan saya yang kaya menggunakan yang itu. Saya masih menggunakan pembalut plastik besar 50 sen segulung yang perlu kita potong sendiri untuk membentuk saiz buku kita.

Pembalut jenis itu bertahan menjadi pilihan saya sehingga tingkatan 5. Namun budaya membalut buku itu bukan lagi satu tradisi ketika itu. Masing-masing lebih suka buku tanpa balutan. Saya menulis ini kerana teringatkan buku lejar Karangan Bahasa Melayu saya yang dibalut menggunakan kertas kalendar putih sungguhpun waktu itu saya sudah sembilan tahun meninggalkan zaman darjah 1. Cuma, saya gabung jalingkan penggunaan kalendar dan diluarnya saya balut pula dengan pembalut plastik untuk kekemasan yang lebih tahan lama.

Pada pendapat saya, membalut buku ini perlu dibudayakan di kalangan pelajar sekolah supaya kekemasan buku dapat dijaga. Selain itu, kita dapat mendidik mereka supaya lebih menyayangi dan bertanggung jawab ke atas harta mereka. Kalau buku pun hancur, di manakah nilai menghargai ilmu yang ada di dalamnya? Kita kalau boleh mahu selari kedua-duanya. Menghargai ilmu dan harta benda. Biar anak-anak kita terdidik dengan perkara asas kehidupan ini sejak kecil lagi. Besar nanti mereka menjadi golongan yang menghargai ilmu dan cermat dengan harta mereka.

Nota: Saya tidak gembira apabila harta peribadi saya diceroboh. Kembangkan maksudnya sendiri. Maksud berlapis adalah termasuk dalam ayat ini.

18 Responses to “Budaya Membalut Buku”

  1. Azra Ain says on :

    wah, rupanya budaya yang emak azra terapkan sama juga dengan mak kak ngah. dulu masa darjah 1 memang azra pakai kertas kalendar untuk balut semua buku-buku sekolah supaya tidak rosak. dulu kalendar semuanya besar-besar dan tebal kertasnya. bila buat balut buku memang tahan. cuma bila hari hujan sahaja susah hati kerana takut rosak pula nanti pembalutnya. tetapi sekarang sudah tidak pakai kertas kalendar lagi kerana sudah pakai pembalut plastik. emak sampai ke sekarang lagi, suka balut buku macam zaman dulu. senang katanya – lipatkan sahaja. 🙂

  2. Sarah Mohd Shukor says on :

    Azra:
    Eh eh. Baru jap tadi Kak Ngah macam teringat kat kamu. Tiba2 dapat komen ni. Macam ajaib je. Hehe. Tu la kan. Kalendar dulu2 tebal sikit kertasnya kan. Tahan untuk buku. Kak Ngah pun risau kalau hujan. Risau jadi lembik je buku tu. Tapi sekarang memang ramai orang suka guna yang plastik la. Kalau anak diorang saja2 nak curah air atas buku pun takpe. Haha.

  3. Izzah Marzuki says on :

    Owh.. akak memang tersangat la suke membalut buku.. by plastic wrapper.. termasuk buku² cerita & novel & notebooks kalau ke lecture dulu.. hehe.. stiap kali semester mula, plastic wrapper adalah antara kelengkapan yg pertama skali akak beli.. heee.. bila tengok buku² yang tak berbalut, akak rasa ngeri.. sebabnye mcm fragile.. hehe.. thats y kalau akak pinjam buku kekawan yg x berbalut, kalau ada masa akak mintak consent owner tu untuk akak tolong wrap kan! f.o.c! hihi.. lagi satu kalau nak baca sesatu buku tu, akak tak suka spread helaiannya luas².. risauu jerr.. hmm.. mcm fussy kan.. tapi bagus untuk penjagaan aset kita! =) tak rugi pun.. kan kan..

  4. Aya Yus says on :

    Alamak… buku sekolah Aisya belum balut lg. Balik keja nanti ni, kena singgah beli plastik pembalut tu.

    Thanks Sarah, for reminding me with this entry!

  5. haritz says on :

    saya dah start balut buku pada tahun 1978 masa tu darjah satu. Kakak tolong balutkan. Mmg nampak cantik dan kemas. Cikgu pun suka. Kalau cikgu susun buku saya mesti atas (buku latihan pun balut). Ia melatih kita jadi org yang cermat dan kemas. Cuma naik sekolah menengah balut buku teks je, buku latihan tak. lagi pula buku teks ni hak org ramai. Kalau kita balut susah nak koyak dan org lepas kita dapat pun tak merungut kan..

  6. kimot says on :

    dulu rajin balut… skrg da jd malas nk balut. cume letak selotip kt tepi2 kulit buku, xbg dia renyuk

  7. pB says on :

    Salam

    Sekarang dah tak leh balut dengan kertas terutama kertas kalender tu.
    Kena balut dengan plastik lutsinar ..

    Balut buku ni nak kena ada skill.
    kalau tidak , mmg sakit hati jer ..

    hihi hi

    akak ada 4 anak yang sekolah.
    So …

    sila buat pengiraan sendiri

  8. Dr Amad says on :

    Fuss…ks serius nak royak.Saya seperti membaca karangan UPSR.Kempen membalut buku teks…Huhu.Tapi still mantap la.Kalu cikgu tanda article ni,boleh A plus 4 bintang…blink3

  9. Cinta says on :

    membalut buku aktiviti yang menyeronokkan dan penuh penghayatan sebab nak bagi semuanya kemas…

  10. Acai says on :

    Slm sarah,
    waa, awk buat sy mengimbas kenangan dulu2 sarah..:) tiba2 terfikir ada lagi tak kalender yang kulit keras dan licin cam awk cakap tu sekarang..:) rasanya macam dah takde kot,hehe..tapi sypun memang pernah balut guna tu gak..

    dulu sy tak mampu beli plastik, balut buku guna kertas minyak je,hehe..terima kasih buat sy ingat dulu2 sarah..saya suka..:) oh ya, sy sedang pasang cctv lagi ni..berhenti solat maghrib je..tunggu semua balik baru bleh buat sebab tpt2nya rahsia,hehe..mybe sampai tengah malam ni,huhu..ok, nak sambung keje lagi..have a nice day sarah ye..

  11. Anonymous says on :

    lame tak komen..
    anak cikgu jugak :p
    rajin balut buku mase sekolah kalu buku teks tu kite first user.. tp kalu pewaris buku teks org lain, hmm balut camne pun buruk gak!

    Kalu buku latihan ade gak org balut, tapi aku tak suke, bagi aku lagi lunyai buku latihan tu, lagi tinggi tahap suka aku pade subjek tuh! hahaha

    dulu ayah kalu jage exam pekse spm, mesti bawak balik karung plastik kertas soalan yang ade tulis sulit.sulit.sulit tuh.. plastik tu jugak la kitorang buat balut buku.. special sket, org len kosong atau corak bunga2… tp kitorang sulit.sulit.sulit.sulit hahaha

    masuk univ pun kadang balut gak buku.. tapi extra sikit la.. kdang2 purposely bagi belah dalam tu berlebih byk plastik die, so bleh selitkan gambar.. pastu jadi habit kerat kartun comel2 dalam megazine (“aku dan sesuatu” la jd kegilaan!) buat balut buku, kartun blah dalam n plastik blah luar.. kelllas! org tgk pun jeles! pastu terlebih rajin lagi, buat due partition, kulit belakang balut kartun, kulit depan balut plain color, selalu kempet dari iklan2 kat suratkhabar je.. pastu lobangkan ala2 artifak dokumen sejarah kat tgh2 cukup2 utk title2 buku tuh! kelas lagi!

    skang tak balut buku dah! byk gik keje lain aku nak buat! hahahah
    tp mmg layan aa balut buku, rase damai, tenang, destressed… same la gak kalu balut hadiah! mcm heaven gile kalu balut membalut nih hahahaha.. kalu aku ditakdirkan keje pasaraya, aku nak department balut hadiah!

    -joe-

  12. Anonymous says on :

    lagi satu, selepas balut buku2 dgn plastik, tindan semuanya sekali, pastu tambah plak pemberat atasnya (dgn buku2 lain ke… lesung batu ke hahah) berhari2.. sampai puas ati angin dalam plastik tu sumer dah keluar, baru balutan lebih marbeles! melekat!!! kalis wap n habuk la belah dalam tu!!!

    hui.. obses nyer aku dulu2 pasal balut membalut.. maybe terbawak2 sampai ke enset, mesti mau cover plastik keras tuh! aku tak suke enset aku calar!! helmet pun aku tak nak calar!!! kalu pembonceng terhantuk helmet aku kat belakang mase brek, mmg aku angin gile!! terus gosok2 belakang elmet bajet bleh ilang calar… hahahah gile3 kalu kereta bleh balut, aku pun nak balut gak!!!

    -joe-

  13. diya says on :

    kak sarah memang lah seorang yang berwawasan. paling ketara nampak kat sini – “Kalau buku pun hancur, di manakah nilai menghargai ilmu yang ada di dalamnya?”

    =D

  14. bio_addict says on :

    setuju dengan akak..as a future teacher, i’ll ask my student to wrap their books..siapa xbalut, kena denda…hoho..

  15. ~young mango~ says on :

    smpi skrang semua buku2 medic sy balut..dah jadi mcm habit pulak..tp harta yg paling sy sayang adalah buku dan comp sy..2 ni paling penting skali:-)

    esok sy exam..doakan ye sarah..miss u!

  16. Ainul Arina Madhiah says on :

    balut membalut memang tak lepas dari tanggungjawab sebagai seorang kakak kepada adiknya. Time kat malaysia dulu setiap tahun, asal tahun baru je semua adik-adik himpun buku minta ainul balut dan tuliskan nama. Kata diaorang kakak balut paling kemas dan paling cantik (cover alasan malas buat!).. Huhu.. Tapi kadang-kadang balut buku ni boleh tamsilkan siapa tuan punya buku gak rasanya.

    Kalau ainul jaga buku, memang jaga habis-habisan la.. Jangankan balut je, conteng sikit pun tak boleh. Kalau buat study group dgn kawan-kawan diaorang suma tahu, kalau ada sesapa tinggal buku, if buku dia sangat bersih luar dalam, buku ainul la tu.. Tambah-tambah buku teks medik, takdenyer conteng langsung padahal kawan-kawan punya buku dah penuh kaler.. Kalau nak jual semula pun bleh dapat harga full. hehe..

  17. snm says on :

    dulu2, saya selotapekan tepi2 setiap buku, bagi xde terkoyak. x nk terkelepet bia keras di stp penjuru. lpstu balut plastik skali. Mr.SNM jadi peminjam tetap buku2 rujukan saya ms skola. hampeh sungguh! :p

    abg faisal: ooo..buku2 balut mcm tu buku abg la ye? yg tinggal dlm laci meja tu :p falin teringat ms ada jamuan family angkat kan, ada sorg aspura bg hadiah kt aspuri, Kamus AlMarbawi yg dia cilok dr dlm laci meja org lain. Dah la siap ada nama owner Kamus tu. sabo je le!

  18. cikscarlet says on :

    betul tu dr sarah..kat skool memang selalu pesan suh budak balut buku , kalau tak mampu sgt pun saya cadangkan murid balut dengan plastik beras . ..murid sekolah rendah kalau tak dilatih macam tu memang jawabnya hujung tahun buku teks tu akan jadi macam belacan…

Leave a Reply