Tentang Ayam

Assalamualaikum wbt

Bila bercerita tentang ayam, saya mesti teringatkan sepupu saya yang seorang ni. Shafiq namanya. Waktu dia masih kecil, sekitar 6-7 tahun, Mak De dan keluarga yang tinggal di Dungun balik bercuti di Lebak. Macam biasa, Tok mesti akan sembelih ayam kampungnya untuk dimasak lauk istimewa. Waktu Ayah Tam hendak sembelihkan ayam itu, Shafiq yang berada di situ untuk melihat proses itu menangis dengan kuatnya. Katanya:

“Tok bunuh ayam! Uwaa… Tok bunuh ayam!” Dan berterusanlah tangisannya hampir setengah jam lagi selepas itu. Aduhai Shafiq. Kalau tak disembelih ayam itu, mana nak dapat makan dagingnya tu untuk dibuat lauk. Waktu balik cuti Julai lalu, saya ada bertemu Shafiq. Dah besar panjang dah. Bila saya ingatkan dia kisah ini, dia tersenyum malu. Hehe. Nampaknya, inilah modal untuk mengusik dia satu hari nanti.

Satu lagi kisah berkaitan ayam ialah si Azizi adik saya tu. Kalau ada nasi basi atau sisa nasi semalam yang hendak dibuang, biasanya kami akan buangkan di tepi reban ayam Tok. Bagi ayam makan. Jadi, kami akan suruh saja si kecil dua orang tu yang pergi membuangnya. Satu hari, saya terdengar emak menyuruh Azizi pergi membuang nasi basi itu. Emak katakan: Nah, nasik ni untuk ayam Tok. Azizi pun berjalanlah ke rumah Tok sambil melaung:

“Tok, ni mak sedekah nasik untuk ayam Tok!” Hahaha. Saya yang berada di ruang tamu ketika itu memang gelak tergolek-golek. Macam manalah dia boleh terfikir nak cakap macam tu pula!

Lagi satu kisah berkaitan ayam ialah tentang Imran, anak Mak Andak. Waktu tu dia dalam darjah 3. Saya melayannya duduk di pintu dapur melihat ayam Tok berkumpul apabila Tok memanggil mereka dengan panggilan khas. Tiba-tiba Imran berkata:

“Lajunya ayam tok mengunyah.” Huhu. Punyalah dia tak tahu perkataan yang sepatutnya ialah mematuk. Bila Mak Andak ada menulis sesuatu tentang Imran di blognya, Mak Andak pun beritahu yang Imran ni pernah tak tahu apa itu petani. Mak aih.

Nota: Happy birthday Farah (my groupmate, November 7th). Jangan blur dah eh! (^_^)p

7 Responses to “Tentang Ayam”

  1. Aizuddeen Ahmad Zabidi says on :

    ayam masak merah mama akan berbau di london 2 minggu lagi

    Reply

  2. snm says on :

    sarah..tgh masukkan entri..kan??kan?? bia entri yg melankolik tu cpt2 turun ke bwh kan? ihihihi :p saya suka AYAM! tp..sy rs saya alah pd ayam la smjk 2 menjak ni 🙁 klu saya beli di luar, mesti gatal2 dibuatnya..klu bedal kt rumah tu, xde pulak mcm tu..saya pnh pegang ayam yg nk disembelih 😀 nyai suruh bw ayam tu pegi rumah pakcik, minta pakcik sembelihkan..lps dh sembelih, saya lepaskan, tgk ayam tu terbang mcm takde perasaan..sbb sepupu2 saya semua mcm kesian, takmo makan..ihihi :p tp saya sronok pulak tgk 😛

    Reply

  3. faridmw says on :

    salam…
    selamat hari lahir juga bt groupmate sarah…
    kisah berkaitan ayam pon banyak..
    hehehe

    Reply

  4. akak says on :

    ayam pun boleh mengunyah ye..hehehe..nakal sungguh ayat tu. :D. Tak boleh nak bayangkan..
    Tapi ayat adik Azizi kita nie memang ade klass la…mana nak cari ayat tu kalau tak dr mulut Prof Azizi kita nie..:D

    Reply

  5. Witty Angel says on :

    comelnyeeeeee mengunyah..hahaha..:P

    Reply

  6. Sarah Mohd Shukor says on :

    Izu:
    eleh. boleh masak sendiri la =p

    Falin:
    oh. allergic ayam plak ye. mcm2 la ye 😉

    Farid:
    ayam.. bermacam ayam.. lalala~

    Akak:
    tu dia! Prof Azizi! =)

    Witty Angel:
    kan kan. comel kan 😀

    Reply

  7. Aizuddeen Ahmad Zabidi says on :

    takpe..janji sy akan buat macam2 lg bagi kamu sakit hati..yess

    Reply

Leave a Reply