Dua Hari Tanpa Tekanan

Assalamualaikum wbt

Sejak hari Sabtu lepas saya sudah mula demam. Tapi digagahkan juga diri untuk bekerja. Sehinggalah hari ini. Sakit-sakit badan, batuk, selesema, semuanya ada. Saya mendapat MC dua hari dan disuruh oleh specialist saya untuk berehat di rumah agar tidak menjangkiti bayi-bayi di wad.

Jadi, apa yang saya lakukan sepanjang hari ini ialah terbaring di bilik, tidur, bangun untuk makan ubat dan kemudian menyambung tidur kembali. Memang ini rehat habis-habisan namanya. Kalau sebelum ini saya menjalani oncall secara selang sehari sampai ada yang naik merajuk dah dengan kesibukan saya yang payah benar melekat di rumah, akhirnya saya betul-betul diberikan rehat yang memang memuaskan hati. Harapnya bulan Julai nanti takkan sesibuk ini lagi.

Tetapi, dalam pada saya sangat sibuk di jabatan ini, saya rasa segalanya serasi dengan jiwa saya. Cuma, apa yang membengangkan ialah apabila terpaksa oncall dengan orang yang kita tidak suka untuk oncall bersama mereka. Maaf saya katakan. Saya menjadi sedikit ‘pilih bulu’ sekarang ini. Semuanya kerana ada satu kaum di jabatan saya ni yang sangat bersifat perkauman dan menjaga kepentingan para doktor sesama kaum mereka saja yang sememangnya berjumlah hampir 2/3 daripada jumlah doktor yang ada.

Ketika saya satu-satunya Melayu di dalam jabatan saya di wad NICU/SCN, asyik saya saja yang dibuli. Menyampah gila. Sakit hati dibuatnya. Pernah sampai saya menangis di tengah malam ketika oncall kerana tertekan dikerjakan sebagai hamba oleh mereka sedangkan kawan yang oncall bersama saya haram sedikitpun dikerah untuk membuat itu ini hanya kerana mereka sebangsa. Sumpah, ini bukan main-main. Ini memang realiti yang terjadi.

Jangan salahkan saya mengapa saya berbaur perkauman sebegini sekali. Ini semua salah mereka. Tapi saya akui, bukan semua kaum itu yang bersifat begini. Saya masih menghormati beberapa rakan sekerja daripada kaum itu yang sangat tinggi nilai budi bahasanya dan sangat profesional ketika bekerja. Pokok pangkalnya, kalau tidak mahu hidup dibenci orang, jadilah seorang yang berlaku adil supaya kita juga dilayan dengan seadilnya.

Rahmat di sebalik demam kali ini ialah saya dapat berehat sepuas-puasnya setelah sebulan lebih bekerja tanpa cuti dan dapat merehatkan mata daripada melihat si kaum itu di wad dan sekali gus merehatkan hati daripada membenci. Hihi~

Ok. Sedikit cerita tentang bayi di atas. Comel, kan? Secomel doktor yang mendukungnya. Hahaha~ Melawak saja. Bayi ini merupakan anak Orang Asli yang lahir pramatang. Dilahirkan ketika berumur 27 minggu, dirawat di NICU kerana RDS dan kemudian dipindahkan ke SCN setelah stabil. Ketika gambar ini diambil, umurnya sudah mencecah 6 minggu. Maksudnya, sudah 6 minggu juga dia tinggal di wad. Ketika berumur 3 minggu, emaknya pulang ke rumah kerana ada anak kecil lain di rumah dan sangat jarang datang melawatnya di wad. Maklum sajalah. Warga Orang Asli biasanya mempunyai masalah pengangkutan untuk ke hospital walaupun sudah diuruskan masalah ini dengan JHEOA.

Jadi dalam tempoh 3 minggu tanpa ibunya, bayi ini paling senang jika diuruskan oleh saya. Sudahlah mukanya comel. Baik dengan saya pula tu. Lagilah saya suka, kan. Hehe. Hakikatnya, ibu bapa bayi ini tidak beragama (walaupun nama mereka rata-ratanya seperti orang Islam yang lain-lain). Tapi, setiap pagi ketika membawa bayi ini ke bilik prosedur untuk mengambil darah atau memasang branular, saya suka berselawat dengannya dan mengulang-ulangkan syahadah bersamanya. Hampir dengan semua bayi saya buat begini. Kalau sedang tertekan dengan kerja, dapat pula berselawat di awal pagi sekitar jam 4 pagi bersama bayi-bayi ini, hati terasa sangat tenang.  Sangat-sangat tenang. Mereka pun tidak menangis bila saya sedang melakukan sebarang prosedur ke atas mereka ketika itu.

Kini bayi ini sudah bernama. Namanya Adam. Adam A/L Mahir. Saya berdoa satu hari nanti namanya akan menjadi Adam Bin Abdullah.

Nota 1: Dulu-dulu, jika saya sedih atau tertekan dengan kerja, saya simpan semuanya seorang diri sebab bagi saya, kalau cerita pun, bukannya orang faham apa yang saya hadapi. Tapi sekarang ni, ada seorang kawan saya ni selalu menjadi mangsa mendengar bebelan saya tentang kerja. Hehe. Kasihan dia. Harap-harap dia bersabar ada kawan macam saya ni. :roll:

Nota 2: Kalau tiada aral, esok saya updatekan majlis perkahwinan sepupu saya dan sahabat baik saya pula. ;-)

4 Responses to “Dua Hari Tanpa Tekanan”

  1. sai says on :

    Been readng ur blog for a while..
    i’m a medical student in egypt..
    Currently in my 3rd year and IAllah to the 4th year..
    is a life as HO very stressing?…
    heard a lot about HO been bullied and so on..

    Reply

    Sarah Reply:

    Adik,

    Don’t expect anything but just live with it once you are in that situation. I’m not gonna tell you it IS stressful or it IS not. It depends on how you work with your works and how you manage the stress. Being bullied and all is actually not true. No such thing actually (except in my case I had to face some arrogant fellas who know nothing about respecting other people). It’s just the matter of so many works and patients to be handled at one time while you’re the only houseman incharged and being pulled to take care of everything perfectly.

    Don’t stress up yourself with such curiosity about housemanship. I never had once episode in my life before starting my housemanship wondering how it’s gonna be like when I started working.

    The main idea is, just do your best in your study and don’t bother what have you heard about housemanship years. Once you are there, then you start to think how to manage it.

    As for me, work is my responsibility. If I get stressed out , then I need to settle it out. Eating and sleeping are my best solutions. Ngehehe :mrgreen:

    All the best.

    Reply

  2. ieda says on :

    salam sarah..grouping mengikut perkauman ni (we used to call…ikut kaler) adalah perkara biasa.i faced the same problem before.what i did was go & talk to the highest level among them..it works for me.

    utk adik sai..just like what sarah said…jgn fikirkan sgt..enjoy your life.

    Reply

  3. alang says on :

    amin…Adam bin Abdullah

    Reply

Leave a Reply