Archive for the ‘Family’ Category

Merajuk-merajuk Sayang

Assalamualaikum wbt

Disebabkan jemu duduk seorang diri di wad ni, maka terhasillah karangan saya yang seterusnya. Hehe. Eh, di wad? Kenapa di wad? Ok. Yang itu kita cerita kemudian. Hari ni mama nak cerita kisah mama merajuk dengan ayah. Hihi.

Sedangkan lidah lagikan tergigit, inikan pula suami isteri. Betul tak? Mustahil tiada suami isteri yang tak pernah tak sependapat, bermasam muka, merajuk, bergaduh dan sebagainya. Tapi harapnya, selepas sesi itu berlalu, pasangan tersebut belajar sesuatu daripadanya dan ikatan kasih sayang menjadi lebih kukuh. πŸ˜‰

Kisahnya, sewaktu dalam perjalanan pulang beraya ke Batu Pahat, saya menyatakan keinginan saya untuk makan Nasi Beriyani Gam Johor. Sangat teringin. Saya belum pernah makan nasi beriyani gam. Kata suami, nanti kita cari bila dah sampai sana.

Hari raya pertama berlalu dengan cepatnya. Tambahan pula, kami hanya tiba di rumah Atuk menjelang jam 10 malam kerana berkumpul dan beraya di rumah datuk saudara di Kampung Bagan terlebih dahulu. Jalan pula sesak apabila hendak balik ke Kampung Parit Haji Sidek. Hari pun sudah malam. Tiada kedai makan kelihatan di sepanjang jalan yang masih buka. Lagipun itu hari raya pertama. Beragaklah sikit, kan. Siapa yang nak buka kedai untuk berniaga. Hehe.

Keesokannya pula, saya dan suami mengikut umi dan baba beraya ke beberapa buah rumah saudara mara di sekitar Batu Pahat. Hampir jam 4 petang, barulah kami bertolak pulang ke Temerloh. Saya tidak makan tengahari kerana sudah bersiap sedia kalau-kalau encik suami memang hendak membawa saya makan nasi beriyani gam. Saya memang sudah teruja sangat. πŸ˜†

Sayangnya, saya lihat suami saya seperti lupa dan perjalanan diteruskan menuju terus ke arah Yong Peng, kemudian Labis, kemudian Segamat dan seterusnya sudahpun memasuki Gemas. Memang saya diam saja di sepanjang perjalanan. Tanda protes secara diam. Dalam hati saya berkata, mesti suami saya lupa bahawa isterinya ini sedang mengidamkan nasi beriyani gam JOHOR. Bila sudah memasuki Gemas, Negeri Sembilan, ok, sedar dirilah, wahai Sarah. Apa yang diidamkan takkan tercapai dah. Huhu. πŸ™

Ketika jalan sedang sesak teruk berhampiran Bandar Sri Jempol, suami saya bersuara menanyakan kenapa saya diam dan kelihatan seperti tidak ada mood. Saya memberi alasan sakit pinggang dan memang benci dengan kesesakan jalan raya. Itu memang fakta. Saya memang tak boleh tahan dengan kereta yang banyak-banyak dan tersengguk-sengguk bergerak.

Suami saya bertanya lagi, mesti ada perkara lain yang menjadi isu ni. Alang-alang dia sudah bertanya begitu, saya katakan padanya: “Ada sesuatu yang abang lupa.” Suami saya diam seketika.

Sejurus kemudian dia menjawab. “Abang ingat sayang teringin nak makan nasi beriyani gam. Tapi sayang sendiri tengok mana ada kedai yang buka, kan. Lagipun hari ni raya kedua. Orang tak mula berniaga lagi.”

Saya teringat apa yang suami saya katakan semalamnya itu. “Abang kata dekat dengan Hospital Batu Pahat ada satu kedai best. Tapi kenapa abang tak nak lalu situ dulu tadi? Paling habis, kita cuba cari. Tapi abang tak cuba pun lagi tadi.” πŸ™

Saya diam, suami saya pun diam. Begitulah perjalanan kami menuju ke Temerloh. Hanya singgah solat sebentar di Masjid Jempol dan kemudian menyambung perjalanan menuju ke Temerloh. Sampai di rumah, saya menghidangkan apa-apa yang boleh kami makan kerana lapar dan kemudian saya terus tidur. Saya sangat keletihan. Esoknya kerja pagi. Maka saya tidur dengan ditemani air mata ibu mengandung yang mengidam nasi beriyani gam. Keranamu nasi beriyani gam, esoknya saya bangun dengan mata yang sembap. Sob sob sob~ πŸ™

Tapi rajuk sudah hilang. Saya sudah pujuk hati. Saya tidak simpan sikit pun dalam hati walaupun sebenaarnya masih kempunankan nasi beriyani gam itu. Esoknya kami sudah mesra bercinta seperti sedia kala. Hehehe. πŸ˜€

Dan pada 9 September lepas, itulah hari terakhir saya bertugas sebagai seorang HO dan juga merupakan hari terakhir saya berkhidmat di Hospital Temerloh. Iya. Saya telah dipindahkan ke sebuah hospital lain untuk meneruskan jawatan MO saya pula. Di mana saya dihantar, itu kita cerita kemudian. Disebabkan saya bercuti sehingga 18 September, saya dan suami mengambil kesempatan ini untuk membuat persiapan menyambut kelahiran anak kami. Kami berdua memang teruja hendak memulakan sesi memburu barang-barang bayi. Semuanya comel-comel! Hehe. πŸ˜‰

Kami mulakan dengan membuat tinjauan harga dan senarai yang perlu di internet. Ada juga yang terus dibeli sscara online. Dan ketika pulang ke Putrajaya, kami mengambil kesempatan itu untuk ke beberapa buah pusat membeli-belah, Jaya Jusco dan juga ke Fabulous Mom untuk mencari barangan yang telah disenaraikan. Disebabkan Kaklong ada meninggalkan agak banyak pakaian bersaiz newborn milik Anis untuk diperturunkan kepada anak saya pula nanti, jadi kami tak membeli banyak pakaian newborn. Membazir saja nanti. Nanti baby guna baju-baju Kakak Anis dulu ya. Hehe. πŸ˜‰

Sudah hampir pukul 4 petang, barulah kami hendak pulang ke Presint 14. Suami mengajak saya pergi makan dulu. Dia tahu, sekarang ni jadual makan saya rapat-rapat tapi saya tidak boleh makan banyk-banyak. Tapi saya lihat suami saya tidak masuk ke simpang yang menuju ke Presint 14 mahupun 15. Biasanya kami membeli makanan di restoran-restoran di Presint 15 tu saja. Kata suami, petang tu hendak cari makanan di Bangi pulalah. Saya hanya menurut saja. Janji dapat makan nasi. Perut dah lapar. Hehe.

Saya sebenarnya agak kelembikan pada waktu itu kerana sudah mula sakit pinggang. Tapi sebaik kereta suami mula memasuki kawasan deretan restoran di seksyen berapa entah tu, saya jadi sedikit teruja. Mata saya sebenarnya sudah menangkap satu papan tanda restoran di situ.

Restoran Anje Nasi Beriyani Gam Johor!

Hanya Allah dan suami saya saja yang tahu betapa tersengih dan lebarnya saya tersenyum pada ketika itu! Daripada memesan makanan di kaunter sshinggalah kami duduk menghadap makanan kami. Memang saya tersenyum saja. Selepas suami membacakan doa makan, saya pegang tangan kirinya dan mengucapkan terima kasih dengan diiringi senyum yang lebar meleret. Selepas itu, saya memang tekun menjamah nasi beriyani gam saya sehinggalah licin sepinggan penuh nasi itu. Tak langsung diangkat muka saya ni dan tak sepatahpun keluar apa-apa daripada mulut saya dek kerana terlalu menikmati hidangan itu. Subhanallah. Memang sedap. Sehingga saya licinkan segala apa yang ada di dalam pinggan saya! :mrgreen:

Suami saya hanya diam dan tersenyum dengan gelagat saya. Hehe. Tak mampu nak komen apa dah agaknya. Haa, tu sebabnya orang dah kata. Mengidam orang mengandung ni bukan boleh dibuat main. Hihi. Nasib baik saya bukan mengidam benda pelik-pelik atau mahal-mahal. Cuma sekadar nasi beriyani gam Johor saja. πŸ™‚

Selesai makan dan basuh tangan, saya mencapai tangan suami dan tak mahu lepaskannya. Itu tanda saya betul-betul berterima kasih dengan apa yang dia lakukan untuk saya.

Terima kasih, abang. Sarah cinta abang banyak-banyak muah muah! Abang tau tu, kan? Sampai bila-bilapun Sarah akan ingat tarikh hari itu: 12 September 2011. πŸ˜‰

Posted on September 27th, 2011 by Sarah  |  25 Comments »

Ayah

Assalamualaikum wbt

Tadi ayah menegur saya di Gtalk. Ayah memaklumkan bahawa mereka semua sedang berada di rumah Tok Penang. Saya bertanya, kenapa mengejut sungguh ayah balik kampung kali ini. Kalau tidak kerana saya menelefon adik saya, Adnan, semalam petang, saya mungkin tidak tahu akan hal ini. Jawab ayah, Tok Anjang (Abang Tok Penang) meninggal dunia kelmarin di Alor Setar. Innalillahi wainna ilaihi raajiun. Barulah saya tahu duduk perkara yang sebenar.

Ayah menanyakan khabar saya, duit poket cukup atau tidak dan beberapa perkara lain. Semuanya baik-baik saja, jawab saya. Badan sihat, duit ada, sekarang sedang cuti dan tahun baru nanti pun cuti lagi. Ayah bertanya tentang sambutan Krismas di sini bagaimana keadaannya. Saya menceritakan keadaan orang di sini yang serba ringkas saja sambutan mereka kerana mereka di sini gila kerja (walaupun agak lembap sistem-sistem yang digunakan). Tambahan pula, perayaan sebenar disambut pada 7 Januari nanti. Sempat ayah mengomen, katanya di Malaysia cuti banyak sangat. Sampai nak dekat sebulan. Teringat pula rungutan seorang blogger di blognya.

Sebelum mengakhiri perbualan, kata ayah:
“See you. 6-7 bulan saja lagi. Lepas ni cuba belajar selok-belok orang Islam di Rusia pulak.”

Saya tak pernah rasa kecewa dengan nasihat dan pandangan daripada ayah. Ayah memang memahami jiwa saya. Dia tahu saya berhajat untuk ke beberapa buah bandar Islam berdekatan ketika cuti nanti. Dan ayah tak pernah melarang saya walau dia tahu saya berkemungkinan pergi secara solo sekalipun sebab ayah sangat percayakan saya.

Nota 1: Bajet sudah diluluskan oleh ayah! Saya boleh mendapatkan barang itu. Horray!
Nota 2: Saya sayang ayah saya. Saya juga sayang emak saya. Saya sayang keluarga saya!
Nota 3: Saya yakin, kawan-kawan baik saya seperti Faiq, Yasir, Acai, Nadia, Akak dan Cik Ati akan mengejek saya ini anak ayah. Siapa cakap macam tu, nanti saya kejar dengan rotan! =p

Posted on December 27th, 2008 by Sarah  |  30 Comments »

Misi Peribadi Demi Azizi

Assalamualaikum wbt

Di penghujung tahun empat dulu, saya merujuk kepada Abang Khairil berkaitan permasalahan Paediatric. Saya memberikan beberapa pembayang tentang masalah yang sedang saya fikirkan. Ketika itu, saya masih belum melalui cycle Paediatric jadi saya tidak mempunyai cukup info untuk membuat diagnosis tentang masalah itu. Alang-alang saya ada abang saya yang seorang ini, saya bertanyalah macam-macam padanya. Tapi masih juga tidak dapat membuat kesimpulan penuh tentang masalah itu.

Sebenarnya, ketika saya merujuk kes itu kepadanya, saya tidak menyebut secara jelas, siapakah orang yang dimaksudkan itu, keadaan dia dilahirkan dan beberapa maklumat lain. Tahun lalu, ketika mengikuti cycle Paediatric, saya sangat memberi tumpuan akan subjek ini kerana saya ada misi peribadi yang hendak dipenuhi. Terutamanya ketika semester musim bunga, ketika memilih projek untuk dibentangkan, saya membuat kajian penuh tentang Cerebral Palsy (CP) atau turut disebut sebagai Hypoxic-Ischemic Encephalopathy (HIE).

Saya ada sebab kenapa memilih tajuk ini yang susah dan memerlukan kajian yang meluas. Di dalam buku-buku atau mana-mana literatura rujukan, terminologi yang digunakan adalah berbeza-beza. Tapi saya tetap mahu mengetahui dengan lebih banyak juga. Akhirnya, saya pun membentangkan kes ini di kelas.

Baru-baru ini, emak ada menghantar mesej bertanyakan tentang satu sindrom yang dikhuatirinya ada pada seseorang. Saya menerangkan pada emak, mungkin emak tersilap kerana sindrom itu tidak ada. Jadi, pada petang Sabtu dua minggu lalu, saya menelefon emak hendak mendapatkan penjelasan yang lebih daripada emak tentang perkara yang dikhuatirinya itu. Saya menerangkan dan menenangkan emak, sesungguhnya tiada kematian boleh terjadi dalam hal yang sebegini. Dalam tenang suara emak, emak tetap menyebut perkataan ’emak redha kalau Allah nak ambil nyawa dia satu hari nanti’. Ibu mana yang tidak sedih bila menyebut ayat itu. Sedangkan saya yang mendengar pun sudah mula rasa pedih tekak yang menjadi perlambangan kesebakan yang amat sangat.

Sebenarnya, apa yang menjadi tajuk perbualan kami adalah berkaitan adik saya, Azizi. Berumur 13 tahun. Saya seorang yang jenis akan berfikir dengan sedalam-dalamnya tentang apa yang dipelajari dan akan mengaitkan dengan perkara-perkara yang berlaku dalam kehidupan. Dulu, sejak sebelum menjadi pelajar perubatan, saya selalu terfikir-fikir, apa masalah sebenar adik saya ini. Dia kecil saja orangnya. Sudah banyak kali dia dirujuk ke pakar kanak-kanak dan endocrinologist tetapi keputusannya semua normal.

Tetapi pulang ke Malaysia dua tahun lalu, saya mendapat tahu keputusan CT scan otaknya menunjukkan saiz cerebrum-nya sedikit kecil. Waktu itu, saya tidak mendapat penjelasan lanjut daripada doktor itu yang acuh tidak acuh melayan soalan-soalan daripada saya. Ada sekali tu, saya yang menemankan Azizi ketika dia ada temujanji bersama pakar di hospital. Alang-alang saya ada, jadi saya diberi kepercayaan oleh emak dan ayah untuk mendengar penjelasan daripada doktor itu. Tapi lain pula jadinya. Doktor itu seperti berdalih itu ini, dan akhirnya, tanpa satu penerangan yang memuaskan hati, dia ‘menolak’ adik saya ini untuk temujanji seterusnya di Putrajaya pula.

Saya geram waktu itu. Saya minta dia terangkan tentang beberapa perkara yang bermain di kepala saya sewaktu itu. Apabila saya bertanyakan tentang perkara-perkara yang berkaitan dengan medikal, dia seperti keberatan untuk menjelaskan dengan sepenuhnya. Saya dapat rasa, dia menganggap bahawa saya ini pasti tidak faham kalau dia menerangkan semuanya sekalipun. Kerana bagi dia, saya ini mungkin entah orang mana-mana entah yang datang sekadar menemani adik. Baginya, jika diterangkan semuanya, saya mesti tidak faham juga. Maklum sajalah. Saya berbaju kurung biasa, sandal biasa, tidak bergaya langsung, tidak nampak berilmu pun ketika itu. Lalu dilayannya saya ala kadar saja. Inilah etika kedoktoran yang sangat salah. Tetapi disebabkan doktor itulah, saya sangat mengambil berat akan subjek Paediatric pada tahun lalu. Sebab saya perlukan sesuatu untuk input peribadi saya dan keluarga.

Lalu ketika berbual dengan emak dua minggu lalu, saya menerangkan kepada emak tentang permasalah Azizi. Bagi saya, Azizi tidak mempunyai segala simtom mahupun sindrom yang diterangkan oleh emak. Insya Allah hayat Azizi panjang dan keadaannya sekarang sedikit pun tidak membahayakan. Saya memberitahu emak, pada hemat saya, sewaktu Azizi dilahirkan dulu, dia berkemungkinan besar mengalami HIE kerana dia tidak cukup bulan (premature) ketika dilahirkan dan disebabkan itu dia ada CP yang tidak serius. Hanya minor saja. Emak menyampuk. Kata emak, menurut pakar, itulah yang disebutnya: Minor CP.

Nah. Tepat diagnosis saya. Disebabkan itu saiz cerebrum-nya sedikit kacil daripada normal dan menyebabkan dia mempunyai masalah dengan kaki kirinya dan pertumbuhannya agak lambat. Adik saya ini kecil orangnya. Dia sudah tingkatan 1 (hendak masuk tingkatan 2) tapi ketinggiannya hanya seperti pelajar tahun 5. Tapi dari segi intelektual dan segala fungsi otak yang lain adalah normal. Malah, level hormon pembesarannya juga normal yang berkadaran dengan saiznya sekarang. Erti kata lainnya, tiada apa yang perlu dibimbangkan melainkan fisioterapi yang perlu dilakukan berterusan untuk kakinya itu. Dulu pernah dicadangkan untuk dibuat pembedahan pada kakinya itu tetapi saiz Azizi terlalu kecil ketika itu dan emak ayah agak keberatan. Berkat berdoa di depan Kaabah, sebaik ayah pulang daripada mengerjakan haji, Azizi yang ketika itu sudah hampir berumur 3 tahun (kan emak kan?) sudah pun boleh berlari menyambut kepulangan ayah.

Entah kenapa, tadi saya menelefon emak bertanyakan tentang Azizi lagi. Azizi memang menjadi subjek saya dalam segala hal yang berkaitan dengan bidang saya ini. Saya sangat berminat untuk mengetahui kenapa begitu, kenapa begini, sebab apa terjadi dan lain-lain. Menurut emak, Azizi dilahirkan tidak cukup bulan (premature) ketika kandungan berusia 35 minggu. Beratnya 2.5 kg. Apa yang menyebabkan dia mengalami HIE adalah kerana posisinya ketika dilahirkan ialah songsang. Breech presentation (buttock position). Aduh. Ngeri bila dibayangkan. Sebenarnya, ini adalah salah satu indikasi untuk menjalani Caesarean section. Sudahlah lahir premature, breech presentation pula. Bayi adalah berisiko tinggi mengalami HIE. Bagi kes Chronic HIE yang membawa kepada Major CP, kesannya jelas dan meninggalkan kesan sepanjang hidup kepada bayi itu. Alhamdulillah. Azizi kuat orangnya ketika dilahirkan. Dia tahu dia perlu berjuang untuk terus hidup demi emak dan ayah. Dia sumber kekuatan kami semua ketika itu.

Dengan berada di dalam bidang ini, saya dapat menjawab persoalan yang selama ini menjadi tanda tanya kepada keluarga saya. Pakar-pakar yang kami temui tidak pernah menerangkan dengan jelas. Saya tidak faham mengapa begini keadaannya. Yang paling saya terkilan, sikap acuh tak acuh doktor yang melayan saya ketika temujanji Azizi dulu. Diskriminasi sifat. Saya mungkin nampak tidak berpelajaran atau apa sajalah ketika itu dengan penampilan saya yang nampak biasa-biasa saja, tapi etika seorang doktor ialah menerangkan kepada pesakitnya atau ahli keluarganya dengan sejelasnya tentang penyakit yang sedang dihadapi dan dari situ, pesakit dan ahli keluarganya menerima pendidikan kesihatan dan info yang jelas.

Segala syukur saya panjatkan kepada Allah kerana Kesayanganku Azizi kini sihat walafiat dan cerdas dalam kehidupannya. Mungkin dia hilang nikmat bermain bola, menunggang basikal dan berlari laju di dunia ini, tapi saya yakin Allah akan pulangkan nikmat yang lebih besar untuknya di syurga nanti. Benar kata orang tua-tua. Budak yang lahir songsang selalunya pandai mengurut. Ternyata jari jemari Azizi sangat sedap ketika megurut. Dia selalu mengurutkan kaki saya yang selalu sakit. Di sebalik setiap kekurangan, Allah adil dengan menganugerahkan kelebihan.

Azizi, lagu Albi Nadak ni Ngah kasi untuk awak ye. Mulut jangan homeh sangat. Stay macho jadi Mr. Kura-kura yang comel bila pakai cermin mata tu. Hehe.

Nota: Tahniah buat Kak Lina dan Abang Nuar atas kelahiran anak kedua mereka pada 5 Disember lalu. Saya yakin, Fahry juga akan kuat seperti Azizi. Fahry juga akan mendapat kembali nikmat kakinya di syurga nanti, insya Allah.

Posted on December 11th, 2008 by Sarah  |  28 Comments »

Sentimental

Assalamualaikum wbt

Saya rasa, saya seorang yang sentimental. Kalau ada sesuatu yang menyentuh hati, pasti saya akan simpan sesuatu itu selama mana ia boleh disimpan. Salah satunya ialah SMS.

Saya mula memakai nombor telefon yang saya miliki ini sejak 14 Oktober 2003. Lebih kurang dua minggu selepas tiba di sini. Orang pertama yang saya hubungi menggunakan nombor ini ialah ayah saya. Dan sehingga ke hari ini, saya masih menyimpan mesej pertama daripada ayah.

Ayah: Dah dapat nombor. Kalau SMS murah ke? Alhamdulillah dah ada facility macam ni. (14/10/03)

Ketika di tahun kedua, ayah tidak mengirimkan sebarang ucapan selamat hari lahir untuk saya. Hanya emak, Kaklong dan adik-adik saja yang ada mengirim mesej. Tapi keesokannya saya ada menerima mesej daripada ayah. Belum sempat saya membalas mesej tersebut, satu lagi mesej saya terima daripada ayah.

Ayah: I know I can rely on you. (20/01/05)

Ketika hendak menduduki final exam di penghujung tahun dua, saya rasa sangat cuak ketika itu. Emak ada menghantar mesej untuk memberi semangat.

Emak: Zikir banyak-banyak. Kalau duduk dan zikir lepas solat diam-diam, nanti kita rasa tenang je. I know you have gone through a lot. Allah knows best. (31/05/05)

Ini mesej yang paling menyentuh hati. Malam raya ketika di tahun ketiga. Saya menyewa di luar pada ketika itu. Sebaik habis kelas pada Maghrib itu, saya dan dua lagi rakan serumah terus menuju ke hostel senior untuk bertakbir di sana. Saya katakan pada ayah, saya agak sebak untuk malam itu. Selepas membaca balasan ayah, rasa pedih tekak saya, rasa panas dalam dada menahan air mata daripada mencurah turun di hadapan senior-senior.

Ayah: All my children should be strong to undertake loneliness, stress, no money situation, heart break and death. Everything happens as God wants it to happen and He knows best to put things in proper place. (02/11/05)

Dan sewaktu saya menghadapi musibah ketika bercuti di Egypt pada awal tahun 2007, saya terpaksa cekalkan diri bertemu dengan pegawai itu ini di hotel tempat penginapan saya. Serius rasa seperti seorang dewasa kerana terpaksa menguruskan segalanya sendiri. Kalau di Malaysia, mesti semuanya ayah yang akan uruskan. Ayah menghantar mesej menanyakan keadaan terkini. Selepas saya balas, ayah membalas semula begini:

Ayah: That’s my girl. I know you can handle things over there. Just beware of other possibilities. I know you can do it. (30/01/07)

Di pertengahan Ramadhan lepas, saya dapat rasakan bagaimana masa depan saya suatu hari nanti. Saya menceritakan pada emak melalui mesej.

Emak: Yes you can insya Allah. (10/09/08)

Memang sekarang telefon saya tidak berbunyi langsung kalau tiada mesej daripada keluarga tapi sebelum tidur, ketika hendak memastikan alarm disetkan pada waktu yang betul, saya mesti akan membelek koleksi mesej yang saya simpan ini termasuk beberapa buah mesej manis-manis daripada Kaklong dan Nisa.

Sebab saya mendapat semangat daripada setiap kata-kata emak dan ayah. Kalau sedang leka dengan hidup, down atau rindu, membaca mesej-mesej ini boleh membuatkan saya menangis.

Posted on November 27th, 2008 by Sarah  |  43 Comments »

Pilihan

Assalamualaikum wbt

Kalau sesiapa yang ada setkan auto update di blog masing-masing, jangan tertipu kalau baca saya ada entri baru malam ini. Memang tipu sungguh. Ini entri kosong. Sebab perut merengek katanya kosong. Perut saya pun tipu. Tadi sudah makan nasi ayam untuk makan malam. Di pasar sempat beli pai epal seketul. Mana ada kosongnya. Tapi perut tetap kata mahu makan. Kepingin mee hailam. Semuanya sebab mimpi tadi malam. Emak masak mee hailam dan emak panggil-panggil nama kami kerana kami tak bangun-bangun lagi di pagi Ahad untuk makan mee yang masih panas. Ini situasi sebenar yang selalu berlaku di rumah.

Kuat betul pengaruh mimpi. Mimpi mee hailam dan keluarga. Kalau mahu mee hailam boleh dimasak. Tapi kalau mahu keluarga, mana boleh balik. Memang lumrah dalam hidup perlu berdepan dengan pilihan. Untuk kali ini, walaupun tak rela, saya memilih mee hailam. Esok kita makan mee hailam ye, perut.

Ok ok. Kena ceria. Itu motivasi untuk diri sendiri. Siapa lagi yang boleh buat saya ceria kalau bukan diri sendiri. Sarah, cerialah kamu!

Posted on November 26th, 2008 by Sarah  |  10 Comments »