Sekadar Di Situ: Dia Ke Hilir, Saya Ke Hulu

Assalamualaikum wbt

Err… Ramai pula yang mesej, kenapa ceritanya tergantung untuk entri yang lepas. Mana ada apa-apa yang tergantung pun. Ceritanya memang pendek. Setakat darjah enam saja kerana kami hanya sekelas selama tiga tahun saja. Darjah empat ke darjah enam. Itu saja.

Sewaktu darjah enam, cikgu membuat kumpulan-kumpulan belajar yang diasingkan mengikut prestasi pelajaran. Satu kumpulan sekitar empat ke lima orang pelajar. Tetapi, kami berdua diasingkan. Err… Menurut cikgu-cikgu, prestasi kami berdua melebihi rakan-rakan yang lain. Untuk mengelakkan rakan-rakan tercicir, kami berdua ditempatkan di bilik guru sementara rakan-rakan yang lain di dewan sekolah yang berhawa dingin. Kami hanya berkongsi satu meja guru dan berkongsi kertas soalan yang disediakan. Berbulan-bulan kami menjalani latih tubi begitu, di meja cikgu, di bilik guru. Saya rasa saya pernah cerita kan bahawa saya bersekolah di sekolah agama swasta di bandar ini. Itu sebabnya sistem pembelajaran kami berbeza.

Waktu itu saya semakin yakin dengan Bahasa Inggeris saya. Adalah juga beberapa peristiwa saya dibantu oleh kawan saya itu. Penguasaannya dalam subjek itu memang tak boleh dipertikaikan. Saya pula membantunya dalam subjek Matematik dan Sains. Oh ya. Tahun itu merupakan tahun pertama subjek Sains diperkenalkan untuk UPSR. Tahun 1997; zaman jerebu teruk dan tahun kegawatan ekonomi.

Di penghujung tahun itu, pada hari keputusan UPSR diumumkan, hanya kami berdua yang mendapat 5A pada tahun itu di sekolah kami. Pada hari itu, saya datang ditemani ayah. Sebaik selesai mengambil keputusan, saya terus berjalan keluar dari dewan. Terserempak sebentar dengannya. Tak sempat bertegur sapa untuk mengucapkan tahniah. Dan tidak lama selepas itu, saya nampak dia bersama ayahnya sudahpun berangkat menuju ke kereta untuk pulang.

Dan sejak daripada itu, saya sudah tidak mendengar khabarnya lagi apatah pula bersua muka. Memori bersama kawan itu setakat di sekolah rendah. Itu saja. Yang kuat terpahat di ingatan saya ialah matanya yang sepet dan jemarinya yang runcing. Juga namanya yang istimewa petikan daripada surah Al-Quran.

Saya ada mendengar khabar dia menyambung persekolahannya di sebuah sekolah agama swasta di Kuala Lumpur. Saya pula meneruskan persekolahan di Temerloh ini saja. Bukan tidak merisik khabar mencari semula kawan saya ni. Tapi pelbagai limitasi yang ada pada waktu itu. Jadi, segalanya hanya sekadar di situ. Dia ke hilir, saya ke hulu.

Semua ini sekitar 13 tahun yang lalu. Mungkin waktu itu kami belum tahu apa itu takdir dan apa seterusnya yang akan berlaku. Hanya Allah yang Maha Tahu. Maha Menemukan. Maha Memisahkan. Dan tiada apa yang boleh menghalang-Nya untuk menemukan semula, insya Allah.

Nota 1: Sebenarnya ada banyak perkara yang saya ingat tentang kawan saya ni. Daripada tarikh lahirnya, plat keretanya sampailah alamat rumah lamanya yang saya tak pernah pergi tu pun. Huhuhu. :mrgreen:

Nota 2: 6 minggu 6 hari. Novel baru akan menjelma, insya Allah~ ;)

Nota 3: Mari peka dan peduli dengan isu dan revolusi kebangkitan di negara Arab. Jom jadi Peduli Islam! :cool:

13 Responses to “Sekadar Di Situ: Dia Ke Hilir, Saya Ke Hulu”

  1. akak says on :

    i like!! ;-)

    Reply

    Sarah Reply:

    Ecece. Laju je akak ye :mrgreen:

    Reply

  2. kak izz says on :

    hehehehe…
    tau dah tau dah..
    errr betul ke ape yg k.izz tau ni..
    ke camne? erkk.. pening… haha :mrgreen:

    Reply

  3. Cinta says on :

    Macam dapat tangkap je..macam je la :)..Akak tunggu saja la kisah selanjutnya

    Reply

  4. fakhruddin says on :

    apa itu 6mggu 6hari..
    xsabar menanti kemunculan nya..pasti cte menarik y mengundang >80 komen
    haha

    Reply

  5. 'afif says on :

    ;-) wahh.. hehehe. lme xdgr crita2 mukmin. tp mse tu koi dah xde.. huhuhu…

    Reply

  6. ainul arina says on :

    acece… ;-)

    Reply

  7. Nabihah Lokman says on :

    manis ;-)

    Reply

  8. mFaizal oth says on :

    salam..
    first time buke bloG sarah…TahniaH Pengantin Baru!! :mrgreen:
    mmg kuat ingatan sarah sampaikan plat van koi pon ingat …hihih

    Reply

  9. Dunia Sarah » Blog Archive » 13 Tahun Mencari Cinta says on :

    [...] menolong dalam menyiapkan latih tubi UPSR. Masih ingat akan entri Kenangan Dan Angan-angan juga kisah saya terpisah dengan kawan lama saya? Ehem. Itu semua adalah kisah saya dan [...]

  10. cold steel knives magnum kukri machete says on :

    In that case, you might decide to have one for home, and one to take along, and there are a
    number of them that are conveniently attached to key chains for just
    such a reason. They are simply a rod with a handle on the end and usually made of diamonds or ceramic.
    Chopping, slicing, dicing, and peeling, can be so much easier with a set of
    great quality, forged steel knives that have handles that enable a firm, sturdy grip.

    Reply

  11. www.youtube.com says on :

    First of aall I want to say superb blog! I had a quick question
    in which I’d like to ask if you don’t mind.
    I was curious to find out how you center yourself and clear your mind before writing.
    I have had a tough time clearing mmy thoughts in
    getting my ideas out there. I tfuly do enjoy writing howeever it just
    seems like the first 10 to 15 minutes tend to be wasted just
    trying to figure out how to begin. Any recommendations or hints?
    Appreciate it!

    Reply

  12. Margret says on :

    I’ve been surfing online more than 4 hours today, yet
    I never found any interesting article like yours. It is pretty worth enough for me.
    In my opinion, if all website owners and bloggers made good content
    as you did, the net will be much more useful than ever before.

    Reply

Leave a Reply


+ 9 = 18