Selamat Datang Warga Baru Sechenov

Assalamualaikum wbt

Semalam dari pagi saya keluar rumah. Bersama Aizat, Jimi dan Zai. Menuju ke Hostel Pushkin (dulu saya tinggal di sini sewaktu tahun 1 dan 2). Kami ke sana kerana kami merupakan antara fasilitator program Induction Day untuk ke semua pelajar pre-medic dan tahun 1 di akademi saya. Ada 200 orang pelajar semuanya. Program diadakan di Kedutaan Besar Malaysia. Kami terpaksa ke Hostel Pushkin dahulu untuk membawa adik-adik ini ke sana. Mereka masih tidak tahu jalan. Ada lebih kurang 30 orang fasilitator pada hari semalam.

Teringat sewaktu saya mula-mula datang dulu. Mana ada semua program ini. Semuanya cuba-jaya sendiri. Semuanya pakai redah sendiri. Semuanya hentam ikut kata hati. Hentam sajalah cakap Rusia yang memang tak fasih lagi waktu tu. Inilah kisahnya untuk 3 batch yang pertama. Alhamdulillah kami telah lalui semua itu dengan baik.

Saya gembira dapat bertemu mereka semua semalam. Walaupun hujung minggu saya (yang sepatutnya wardah gitu :p) dihabiskan di kedutaan dari pagi sehingga petang, tapi kepuasan dapat melihat komitmen penuh yang diberikan oleh komiti Sechenov Malaysian Student Association (SMSA) betul-betul buat saya kagum. Ehem, buat ahli majlis tertinggi SMSA sesi 2008-2010, KS ucapkan tahniah atas menifesto yang kalian canangkan yang telah betul-betul dilaksanakan. Juga atas usaha kalian mendekatkan jurang yang ada antara segala jenis tajaan yang ada untuk pelajar-pelajar baru kali ni. Mantap! Terutamanya Faiz, Dalvin, Maryam, Tiha dan Jimmy Lim. Senyum seorang KS semalam bila melihat kamu semua bertungkus-lumus memastikan majlis berjalan lancar.

Buat pelajar-pelajar yang baru tiba, jangan rasa kurang sedikit pun dengan keberadaan kamu semua di sini. Moscow adalah sebuah kota yang cantik dan seronok tapi pandai-pandailah kamu semua mengurus diri, pelajaran, perbelanjaan dan jangan sampai tersalah pilih kawan. Tak dinafikan, di mana-manapun akan ada masalah yang menanti. Jadikan ini cabaran. Apa-apapun, Selamat Datang ke Sechenov Moscow Medical Academy =)

Kalau kena kacau ke, tolak-tolak dalam metro ke, pukul sikit-sikit ke dek orang Rusia tu, adatlah tu. Upsss :p

Nota: Jangan risau. Moscow ni bandar yang selamat. Akan jadi tidak selamat jika kita sendiri yang menempah nahas. Siapa suruh keluar malam-malam ke, ke kelab-kelab ke. Memanglah akan bertemu benda yang bukan-bukan. Malang terjadi di mana-mana. Sedangkan di Malaysia pun ada banyak benda buruk terjadi. Kan? =) Di mana-mana sajalah. Pokok pangkalnya balik pada diri kita ni.

Nota muhasabah: Saya tak pernah lupa untuk membaca doa keluar rumah sebaik melangkah keluar dari pintu rumah, doa naik kenderaan, istighfar dan disudahi dengan lafaz syahadah. Takut-takut ajal tiba dipertengahan jalan, kan.

3 Responses to “Selamat Datang Warga Baru Sechenov”

  1. onE says on :

    😉 Akak Fesi..

    *tarawikh terakhir..
    untuk tahun ini,insha Allah tahun depan ada lagi..

    Reply

  2. cikgu jawe says on :

    wah!. junior2 tu dtg rusia dekat2 raya ke.. huhu

    kira sarah ni jadi pemantau je skrg ye. tgk adik2 dh blh uruskan sendiri program orientasi pelajar baru.

    Reply

  3. Aizuddeen Ahmad Zabidi says on :

    kalo orng moscow kene pukul kat london..tu adatle…sebabnye orang moscow tak bawak cekelat

    Reply

Leave a Reply