Koleksi Status

Assalamualaikum wbt

Semakin jarang nampaknya saya berkesempatan untuk mengemaskinikan blog ini. Kadang-kadang, memang ada sesuatu yang berlegar di kelapa dan hati untuk saya luahkan. Tapi memang tak sempat. Memang sehingga ke hari terakhir tahun 2015 yang lalu, saya terlalu sibuk. Bermalam-malam tak tidur untuk siapan kerja. Siapa kata bila sudah berada dalam Kesihatan Awam spesifiknya di Perancangan ni sudah tak ada oncall. Ada. Cuma keadaan yang berbeza dan tak ada elaun pun. Hahaha. Sadis. Lepas tu stress memang menimbun. Ingatkan sibuk sampai di situ sahaja. Masuk saja ke tahun baru, sambungan kerja yang lain pula menjengah. Stress semakin menggunung.

Bila ada rasa nak menulis sesuatu, saya kemaskinikan di Facebook sahaja. Cuma saya memang dah tak minat untuk masuk campur isu-isu semasa yang semua orang pun nak bagi pendapat sendiri. Contohnya isu unassisted home birth, anti vaccination dan yang terbaru hari tu isu selfie sambil breastfeeding. Dua isu yang pertama tu sudah pernah saya kupas dengan panjang berjela di status-satus saya. Pasal isu penyusuan di khalayak (nursing in public – NIP) pun pernah saya kupaskan dalam salah sebuah entri saya. Dalam entri itu sudahpun saya kupas sekali bahawa kalau NIP tapi tujuannya nak menunjuk-nunjuk dan siap ambil selfie segala bagai dan dikongsi secara umum, itu memang haram. Orang ambilkan gambar kita menyusu lepas tu hantar gambar tu masuk pertanding bagai pun adalah haram. Breastfeeding moment katanya. Ada yang sudah elok menyusunya di dalam rumah, di dalam kereta, tapi pergi selfie dan dimuat naik di media sosial. Itu memang salah. Yang haram tetap haram. Tetapi yang menegur hari tu, si Meran Fans dan ramai yang lain, pun tetap salah. Bahasa terlalu biadap dan mengaibkan lagi ibu-ibu yang terlibat. Semoga ramai yang mendapat iktibar tentang hal yang berlaku hari itu.

Memandangkan ada beberapa penulisan saya hanya dimuat naik di Facebook, saya berniat untuk mengumpulkan semula status-status saya di blog ini. Kiranya macam throwback lah. Haha. Untuk rujukan dan kenangan di kemudian hari. Bermula dari entri yang seterusnya selepas ini, yang saya letakkan #koleksistatussarah, itu bermaksud ia pernah dimuat naik sebelum ini sama ada di Facebook mahupun di Instagram saya ya. Unless stated otherwise. Cewah!

:smile:

Nota: Haish. Ada beberapa coding yang dah tak berfungsi. Nampak sangat blog ni perlukan rebranding process. Dah 7 tahun tak pernah bertukar apa-apa. Huhu.

Leave a Reply