Game Boy Air

Assalamualaikum wbt

Tiga malam lepas, saya terlalu bosan sewaktu sedang mengulangkaji. Jadi, sengaja saya google-kan ‘play tetris online’ dan sudahnya saya duduk menekun bermain satu pusingan Tetris dari level 1 sehingga 9. Kenapa Tetris yang saya pilih? Sebab saya tiba-tiba teringat permainan yang dimain sewaktu budak-budak dulu. Dulu siap ada game boy dua, tiga buah di rumah. Kalau hendak balik kampung, wajib bawa game boy bersama supaya dapat elakkan pergaduhan di dalam kereta. Pening ayah hendak memandu nanti. Kami pun takut untuk bergaduh sebab ayah akan ugut untuk meninggalkan kami di tepi jalan saja.

Dulu-dulu, set permainan TV game menggunakan video tape. Saya tak tahu hendak namakannya apa tapi untuk melihat senarai permainan yang disediakan, kita perlu memasukkan video tape itu secara menegak pada alatnya. Video tape itu kecil saja saiznya. Dan kemudian, barulah kita menggunakan alat pengawal (controller) untuk menukar-nukar menunya. Game pilihan sewaktu itu ialah Mario Brothers, Tetris dan Pacman. Mungkin ada permainan lain yang saya selalu main dulu-dulu tapi sudah lupa nama.

Kalau mahu yang lagi old school, ada sejenis permainan ini yang saya simpan bertahun-tahun sebagai permainan peribadi saya. Saya panggilnya game boy air. Harganya 20 sen ke 50 sen saja, bergantung kepada saiz. Cara untuk memainkannya, saya hanya perlu memicit-micit 2 butang yang ada pada badan game boy air saya ini supaya dapat menghasilkan ombak atau tekanan air di dalam skrin yang mengandungi air di dalamnya dan seterusnya menggerakkan gelung-gelung kecil berwarna-warni di dalam skrin itu dan kemudian menyangkutkan gelung-gelung itu pada palang yang ada di dalamnya. Jika habis ke semua gelung-gelung itu berjaya disangkutkan pada palang itu, maka menanglah saya. Tak perlu tukar bateri, tak perlu risau rosak atau apa. Kalau air dalam skrin semakin mengering, saya boleh isi semula dan kalau rosak, saya boleh beli semula. Murah saja. Bukan macam game boy biasa tu. Hehe.

Dan seingat saya, game boy air ini pertama kali saya tahu selepas dua pupu saya, Asyiq dan Syafiq, memberikannya kepada saya. Bila sudah besar ni, baru saya terfikir, aik, budak lelaki pun main ya game boy air picit-picit macam tu. Ingatkan budak perempuan saja. Hehehe. Budak-budak zaman sekarang rugi sangat. Mereka tak sempat dengan permainan-permainan old school begini yang tak memerlukan kos yang tinggi. Yang ada sekarang ialah PS2, PS3, Wii dan macam-macam yang lain. Game boy air saya tu masih wujud lagi sampai sekarang. Rangkanya sajalah yang ada kerana skrinnya pecah setelah hampir 3 tahun saya menggunakan game boy yang sama. Nostalgia sungguh kalau saya buka kotak barang-barang lama saya di rumah. Sebab saya boleh tengok lagi rangka skrin game boy air saya yang berwarna hijau pucuk pisang suatu masa dulu sekarang berwarna kuning pedar. Sudah lapuk dek zaman.

5 Responses to “Game Boy Air”

  1. Ainul Arina Madhiah says on :

    ya!!! permainan tu!!! ainul pun main gak dulu.. game boy ek nama dia? tak pernah tau pun.. selalu panggil game gelung air je.. hikhik… best2..
    ks, ada main tak mainan yg bela digimon dulu? tu pun femes gak kan? bela sampai besar, bila mati kecik balik.. pastu lawan-lawan ngan budak sekolah… siapa menang dia master digimon yg terer.huahuahua….
    tu zaman cyber pet berleluasa..
    takde ke syarikat mainan yg nak update balik ek? kalau ada, saya cop nak beli!

    Reply

  2. snm says on :

    salam sarah 🙂
    saya tahu! mcm nk gile main..leka main sbb klu x dpt masukkan smua gelung tu, x nk berenti 😛
    saya br balik dr mjlis ptunangan kwn saya. kwn skola rndh. stp kali kami jumpa, mesti pecah gelak. kami ktka kecil, djh 1 hgga djh 6 sgtla nakal (pdhal kami ni pengawas dlu). mcm2 game kami main dlu, game yg xde kos lgsg. kami penah main menyorok2 mgunakan basikal! smpi kami dpt tawaf, cover satu serdang ni! main bola kertas dlm toilet pun pernah (kami yg cuci toilet, sukarela nk cuci sbb kami nk elak dr beratur perhimpunan ktk skolah agama ptg, panas!) saya tgk, sepupu saya yg kecil2 semuanya ddk dlm rumah, mengadap lappy, rumah pula, bertingkat2..alahai..kesian..mrk x blh klua rumah..

    Reply

  3. Dr Amad says on :

    Ish mcam bdk kecil-kecik…pompuan main masak2 la..berlakon jadi ibu..hik2

    Reply

  4. Sarah Mohd Shukor says on :

    Ainul, Falin:
    waaaaaa… korang berdua mmg best! sbb main benda alah ni jgk. cayalah!

    Fahmi:
    erk… ks tak penah main masak2 yg betul2 tu. mcm apa je :p tak mencabar langsung. main ganas2 skit la baru best. haha

    Reply

  5. Anonymous says on :

    Akak Sarah, awk pun main gak eh ???

    yea those day punya game are nice and tak de ganas2 mcm game sekarang. Gameboy Air ??

    ada lagi simpan ?? benda tu saya ingat beli apa benda tu Tora ke Ding Dang ke apa.. dapat benda tu free atau beli.. chocoalate entah tak ingat..

    yg game cartridge itu ada byk name. NES, SNES, Nintendo, Sega, Micro Genius.

    I really miss those game.. sebenar games tu adalah asas untuk main dan kawal dan mencipta game hari ini.

    Reply

Leave a Reply