Sudah-sudahlah

Assalamualaikum wbt

Entah macam mana, hari ini saya terjumpa sesuatu yang memeranjatkan. Ingat cerita Abang Pujaan? Rupanya dia ada blog. Dan kisahnya dia yang terkini, dia bukan sekadar peguam idaman Malaya tapi juga merupakan seorang Computer Geek. Dan dia masih dia yang dulu. Cumanya, dia yang sekarang lebih memenuhi kriteria saya. Oh tidak!

Sebu juga perut bila menjumpai zon-zon larangan yang tak patut saya jumpa ni. Tapi sebak pun ada juga. Dalam hati ada cintakah? Tidak, tidak. Saya ni orang yang dah tiada peluang. Walaupun cinta 100% sekalipun, tak berbalas tiada gunanya kan. Sedih kan bunyinya? Marilah bersedih bersama saya. Tukar ayat. Marilah menyelami perasaan saya. Belikan saya sekotak ais krim untuk mengubah mood saya, boleh?

Tapi saya tetap juga nak kata. Bunyinya macam saya masih memendam perasaan kan? 1/4 mungkin iya. Tapi 3/4 yang lebihnya tu kerana saya gembira dia berjaya dalam hidupnya.

Sarah, tunang orang tu kot ye pun. Kadho-kadholah diri tu sikit. Oklah. Saya cuma nak cerita yang saya gembira dia sudahpun mencapai segala misi dan visi yang diimpikannya dulu. Saya ni jugalah yang masih di pertengahan jalan. Eh tidak. Saya hanya tinggal 1/12 daripada perjalanan saya. Awak tengoklah saya nanti jadi macam mana. Ternganga menyesal oi. Hehe 😉

Sebelum tamat 30 minit untuk hari ini, saya sekadar nak melalut seorang diri sekejap. Kalaulah yang dulu tu tak terjadi, saya rasa dalam masa beberapa bulan daripada sekarang, blog ini penuh dengan cerita persiapan saya hendak berkahwin. Cerita tentang warna temanya. Persiapan hantarannya. Proses mencantikkan rumahlah. Sibuk uruskan urusan kenduri lagi. Seribu satu kerjalah. Tiba-tiba sedang saya berangan ni, ada orang datang menepuk belakang saya. Yang menepuk tu saya juga. Saya yang waras. Saya yang waras tu kata begini:

“Cik Kak. Jangan berkalau-kalau. Buka ruang kepada syaitan.”

Alang-alang saya yang waras dah menegur, mari saya kupaskan sedikit kenapa janganlah kita selalu berkalau-kalau. Bila kita selalu memikirkan kemungkinan yang boleh berlaku kalau kita buat yang selain daripada apa yang dah terjadi, kita membuka ruang diri untuk menyesali takdir dan menyalahkan Yang Berkuasa mengapa membiarkan sesuatu itu terjadi. Jadi, syaitan sangat suka kalau peluang besar diberikan kepanya untuk meragukan hati kita.

Hari ini saya betul-betul nak membebaskan hati saya. Pengetua saya di KISAS dulu selalu menyebut ayat ini: No if, no but. Jadi, saya tiada alasan lagi mengapa saya perlu masih ingat atau berkalau-kalau lagi. Saya kena kadho diri. Hidup itu amatlah indah untuk diterokai secara solo selagi yang boleh. Dah tak boleh nanti baru minta emak ayah carikan.

Emak, ayah, layankan sajalah anakmu ini ye. Muehehe. 😀

Nota 1: Kadho-kadho = Sedor-sedor = Sedar-sedar/sudah-sudahlah tu (loghat Temerloh)

Nota 2: I always admire intelligent talks with good observations and relevant findings. Otherwise, I’ll easily get irritated. I’ve made my point clear. Please respect me.

9 Responses to “Sudah-sudahlah”

  1. Nad says on :

    KS, lately kan, baca cerita-cerita KS buatkan Nad senyum dan gelak sorang2. Boleh jadi tempat lepak2 buat hilang stress je pesennya. Hihik. 😀 Hilang kejap stress menyiapkan esaimen yang tak bersiap lagi ni. Huhu.

    KS, teruskan kembara. Ada yang terbaik untuk KS daripada DIA 😉

    Reply

  2. Amin Ahmad says on :

    Sorry for the other day!

    Reply

  3. SRISUFI says on :

    salam HEBAT semakin HEBAT buat kamu Sarah,

    ermmm…smile…

    sesemangnya DIA bijak menemukan kita dengan org yg salah dulu sebelum jumpa yg LEBIH baik utk kita…Sarah,kamu ada pakej..pakej kamu kelas atasan..yakin k.

    mengenang yg lalu selalu menyentuh naluri..baik naluri halus kaum Hawa..atau hati seorang Adam.kerana…

    Kenangan dan pengalaman berjalan seiring masa… jiwa kita adalah cantuman kenangan-kenangan itu. Akan selalu begitu. Selalu..

    tabahlah Sarah

    Reply

  4. MK says on :

    Oo ok. I’ve learned a great lesson today, jangan berkalau-kalau. Apa yang dah jadi, semua perancangan Tuhan kan.

    Tq KS 🙂

    Reply

  5. nono says on :

    Things happened for reasons 😛
    Allah knows what is best for us kan? 🙂

    Reply

  6. haritz says on :

    Betul tu Sarah. Kita kena Kadho dan Redho dengan semua ketentuan Ilahi. Apa yang kita cari selalu menghilang dan apa yang di tak dipelawa selalu mengunjung. Suruh family cari pun good idea hehe..

    ps: Saya pun suka intelligent talks tp lihat situasi.

    Reply

  7. keSatria says on :

    sarah, lelaki ada 4 kuota. hahaha! =P

    Reply

    khairul Reply:

    hmmm point yg baik tue hahaahaha

    Reply

  8. diya says on :

    huhu. diya memang jenis suka kalau2 nih. baca entri ni, sedo sket lah. =D err.. lelaki idaman malaya tu ex KS ke?

    p/s-diya tahu KS boleh main keyboard tanpa note 😉

    Reply

Leave a Reply