Kenduri-kendara

Assalamualaikum wbt

Sabtu minggu lepas, saya ke kenduri kahwin seorang penduduk kampung saya ini. Pusing-pusing, kait-kait, ini juga saudara mara kami. Waktu di kenduri itu, ada dua perkara berlaku. Pertama, saya rasa asing sungguh dengan muka-muka yang saya jumpa. Anak-anak muda yang sekitar umur saya semuanya hampir tidak saya kenali. Semuanya sudah berubah. Keduanya, ramai yang saya jumpa di kenduri itu. Saya jumpa Abang Jamil dan keluarganya. Mereka ini pembaca blog ini. Tak sangka sungguh boleh bertemu di kenduri itu. Saya sudah mengenali Abang Jamil dan keluarga sejak kecil lagi.

Saya juga bertemu dengan cikgu tadika saya dulu, Cikgu Izumi. Cikgu Izu masih sama seperti dulu. Rumah cikgu tidak jauh dari rumah saya. Di bawah bukit belakang rumah saya saja. Raya nanti boleh berjumpa lagi. Eceh. Dah sebut pasal raya pula. Ramadhan pun belum lagi. Aishh tak sabarnya nak tunggu Ramadhan. Puasa di Malaysia saya tahun ni. Haha. Jauhnya saya lari topik ni. Saya juga bertemu dengan Ustazah Zaidah, ustazah saya ketika di SMA Al-Khairiah. Tak sangka ustazah masih mengenali saya.

Kebetulan pada hari itu internet down sepanjang hari sehingga Maghrib. Disebabkan itu saya keluar mengikut emak saya ke bandar untuk mencari barang. Sumpah emak saya sangat hebat tawar menawar ketika membeli barang. Barang yang hampir Rm2000 pun boleh jadi murah sehingga RM1300 saja. Tabik hormat sungguhlah kepada emak. Hidayah sepupu saya pun ikut sekali. Sampaikan dia berkata begini: Bankrup Cina tu kalau semua pelanggan dia macam Mak Ngah. Hahaha. Ini ilmu ni. Kena belajar dengan emak. Ilmu emak-emak untuk hidup di hari muka. Hehe.

DSC_0216

Sabtu baru-baru ini pula, saya menghadiri walimah Kak Nurul Haida Mohd Salleh dan suaminya Muhammad Syairuz Zamri. Tepatnya, Kak Haida ini ialah rakan sekelas kakak saya sejak darjah satu dan masih rapat sehingga kini. Kakak saya tidak dapat pulang dari Sarawak. Jadi, saya dan adik saya mewakili kami sekeluarga ke sana. Ramai betul kawan-kawan lama yang saya jumpa. Termasuklah juga ustaz ustazah zaman sekolah rendah dulu.

DSC_0208

DSC_0176

Yang paling utama, saya bertemu dengan Ustaz Aris dan Ustazah Hamdah. Mereka merupakan antara tenaga pengajar pelopor di Pusat Pengajian Al-Mukmin. Kini mereka tidak lagi mengajar di sana. Ustaz Aris kini berkhidmat sebagai Qadhi. Saya juga bertemu dengan Ustaz Osman dan Ustazah Zainab. Mereka berdua masih bertugas di Pusat Pengajian Al-Mukmin sehingga kini.

DSC_0233

DSC_0240

Antara kawan-kawan lama yang saya temui termasuklah Kak Nawwar, Kak Fisha, Kak Husna, Aainaa, Farah, Herman, Ikmal Azwar, Erry Shahriman, Shahrizat, Shubhi Asyir, Ikhwan Hafiz, Chot, Salehuddin dan Fadhlillah. Yang paling tak tahannya, bila kisah cinta monyet zaman sekolah dulu diungkit-ungkit sampai panas muka, telinga, tekak! Eh… Cinta monyetkah? Tak juga rasanya. Dah waras dah rasanya waktu tu. Huhu. Yang pasti, saya bersyukur melihat kawan-kawan semuanya sudah berjaya dalam bidang masing-masing dan ada yang sudahpun mendirikan rumah tangga.

Nota 1: Bila sebut berulang kali, sedap-sedap juga ya nama-nama kawan lama saya ni (mereka ni majoritinya satu batch dengan Kaklong). Boleh pilih buat nama anak ni nanti. Bagus-bagus maksudnya. Kan kan kan. 😀

Nota 2: Punyalah hot kisah cinta zaman sekolah dulu-dulu. Sampai sekarang semua orang masih ingat. Nyampah ah. Kah kah kah. 😆

19 Responses to “Kenduri-kendara”

  1. kak Tikah says on :

    wah… sayangnya tak dapat hadiri walimah tu.. akak ada kelas sampai 12.30 sabtu tu..lagipun ada problem kat rumah, tak dapat hadiri majlis haida..

    1)comelnya pengantin…
    2) love the pictures.. rindu kat ustaz ustazah..
    3) cinta monyet sarah?? hehe memang hot pun 😛
    4) pasni kenduri kak long pulakkah?..
    5) hopefully dapat jumpa sarah nanti.. skang tengah busy.. salam buat mak cik azimah n pak cik shukor n adik2 k..

    Reply

    Haida Reply:

    Wah….cantiknye gambar2….kak haida still blom dpt copy gambar drpd ahmad si jurukamera…hu…anyway, thanks sarah coz dtg walimah…tikah,awak sgt rugi sbb tak dtg…hihi…yes2 i’m still remember the hot story of little sarah at that time…kui3….

    Reply

    ruhana Reply:

    SSS….. 😆

    Reply

  2. Saffa says on :

    Kak Sarah! Kisah cinta siapa? Macam mana cerita dia…? Hehe

    Mak Saffa pun pandai tawar menawar. Nak jugak belajar macam mana nak ‘save duit’.. 😀

    Reply

  3. chi am says on :

    😯 hebatnya tawar menawar! 😆

    Reply

  4. sD says on :

    dulu saya ada praktikkan macam mana nak save duit.kalau pergi pasar malam tu, pergi lambat-lambat.tunggu dah nak habis baru pergi 🙂

    Reply

  5. me says on :

    wow bestnya dpt gi kenduri kat kg. cantik pengantin tu. agaknya kalau wedding Sarah nanti mesti lagi meriah. opps ada cerita cinta monyet?

    Reply

  6. missn says on :

    salam sarah…
    sy suka sangat bc blog sarah…mcm2 dpt.ada semangat. insaf. dsbnya
    tp yg paling sy suka n nk tahu ialah pasal kak long awk….
    citer la pasal dia…heheh

    Reply

  7. arsaili says on :

    salam..tahniah dh kembali ke msia ya
    tawar menawar memang perlu skill

    Reply

  8. Faisal Admar says on :

    Lawa pengantin.
    Masih pakai compact camera ke?
    Hebat juga ye 🙂

    Cinta monyet sangat manis.
    Masih ingat sampai sekarang kan?

    Reply

  9. acai says on :

    Ya Allah, bleh ingat semua nama diarog tu sarah ek..kalau sy memang kenal muka jelah..nak kenal nama memang susah skit,hehe..:) melainkan diarog ada nama pelik2..haa, pergilah sarah kenduri kendara..manalah tau berjumpa jejaka idaman hati,kikiki

    Reply

  10. Nazurah says on :

    KS bile lagi? hehe…b4 jd HO ni kurang bz skit kot.ni la masa yg terbaik… =P

    Reply

  11. snm says on :

    Orked :mrgreen:

    Sarah..best kan bila jumpa kwn2 lama..semua crte nk ungkit bongkar balik kdg2..lg2 dgn kwn yg lamaaaa sgt x jumpa 😆

    cinta monyet kah? peewwiiitt 😆

    Reply

  12. ruhana says on :

    assalaamu’alaikum,
    sarah, pasal komen di entri yang dulu tu
    tak kiralah awak suka kaler biru ke tak tapi
    saya memang suka kaler biru… maksud saya
    gambar awak dalam komen tu gambar
    keseluruhan termasuk bgcolor / kaler dinding
    dengan yang lain2 yang ada kaler biru

    Reply

    ruhana Reply:

    bg sy cantik pakaian kaler biru, sarah…

    Reply

  13. Ksu says on :

    Lawanya pengantin tu!!

    Reply

  14. alif syafiq says on :

    assalamualaikum.

    akak, sy baru terbaca entry akk ni daripada kiriman post sahabat sy di wall beliau, dan sy sgt terharu apabila membaca entry ini. sy ingin memohon kebenaran akak untuk perkongsian sy untuk sahabat2 sy yg lain. Semoga Allah SWT sentiasa merahmati dan membarkati akak sekeluarga. Ameen.

    Reply

  15. spille automater says on :

    It’s fantastic that you are getting thoughts from this paragraph
    as well as from our argument made at this time.

    Reply

  16. hades.tntcps.tn.edu.tw says on :

    When some one searches for his necessary thing, therefore he/she wants to
    be available that in detail, thus that thing is maintained over here.

    Reply

Leave a Reply