Asing Itu Unik Dan Berharga

Assalamualaikum wbt

Pagi tadi, saya dan Wanie mengikut Mily yang diajak oleh seorang kawannya untuk ke Muslim Gathering. Kawan Mily ini merupakan wakil Rusia untuk Pertandingan Tilawah Al-Quran Peringkat Antarabangsa. Gulnara namanya dan dia merupakan seorang bangsa Tatar. Berpakat berjumpa di Metro Novokuznetskaya dan lokasi program hari ini ialah di Tatar’s Cultural House. Letaknya berhampiran dengan Masjid Novokuznetskaya.

Sebaik sampai di sana, tetamu masih belum ramai dan sebenarnya program ini dianjurkan oleh para remaja Tatar yang berpegang kuat dengan agama. Program dimulakan dengan kupasan tafsir. Disebabkan kupasan diberikan dalam Bahasa Rusia, saya menjadi penterjemah untuk Wanie dan Mily. Sebenarnya kehadiran kami warga Malaysia di program itu disambut dengan sangat ramah oleh mereka. Mereka sangat gembira dengan kehadiran muslim berbangsa lain ke program tersebut. Kupasan tafsir tadi berkisar tentang hubungan sesama manusia dan aplikasinya. Pendek ceritanya, saudara Almaz yang membuat kupasan itu sangat pandai memberikan contoh-contoh dalam kehidupan harian kita, bagaimana tanpa sedar kita sebenarnya banyak tidak menjaga adam sesama manusia apatah lagi dengan Allah.

Program berehat seketika untuk solat Zohor dan kemudian disambung dengan persembahan lagu-lagu selawat oleh kanak-kanak Tatar yang lengkap berpakaian tradisional mereka. Serius, mereka sangat comel. Bahasa mereka juga unik. Kemudian ada permainan disediakan untuk para tetamu dan juga sesi kuiz tentang Islam di wilayah Rusia dan yang berkaitan dengannya. Sebelum balik, kami dijamu dengan hidangan ringan versi Tatar. Ada sejenis kuih yang kami dipelawa untuk rasa. Selepas menjamah, baru saya sedar ada daging sebagai intinya. Dalam perjalanan balik, saya sudah mula rasa gatal di bawah mata. Alahan saya sudah bermula. Sampai di rumah, terus saya makan ubat sebelum muka saya bertukar menjadi Doraemon.

Dalam program kali ini, saya lebih menikmati pengisiannya dan ukhwah yang dibentuk dengan muslim di sini. Dulu pernah saya ikut program-program begini tapi ketika itu masih di tahun 1 dan 2. Limitasi bahasa membataskan segalanya kerana saya mengikuti program anjuran masjid yang kebanyakannya tidak berbahasa Inggeris dan penguasaan Bahasa Rusia saya masih belum begitu lancar. Tapi, golongan muda Tatar ini rata-rata adalah pelajar universiti dan berkerjaya yang bagus. Ada peguam, ada usahawan dan beberapa daripada sedang menuntut dalam bidang Ekonomi dan Statistik juga Pedagogi Kanak-kanak. Yang lelakinya pula, serius saya kata, kalau berjumpa di jalanan, tak mungkin saya terfikir bahawa mereka itu muslim. Tidak nampak langsung unsur ke-Tatar-an pada wajah mereka. Mereka seperti bangsa Rusia yang lain. Mungkin ada di kalangan mereka itu memang berbangsa Rusia tapi tak dapat dibezakan sudah dengan bangsa Tatar yang lain.

Untungnya kali ini, saya dapat berkenalan rapat dengan Alina, Dina, Gulnara, Guzel, Dinya dan Benera. Alina ini asalnya dari Kazan, bandar Islam terbesar di Rusia. Dia mengajak kami berekspedisi ke sana satu hari nanti. Tunggu masa yang sesuai saja ni. Dina pula seusia dengan saya. Dia merupakan graduan Perundangan dan kini mengusahakan perniagaan bersama kakaknya. Dia juga merupakan pembekal pakaian muslimah versi Rusia yang harganya sangat berpatutan dan di hujung pertemuan kami, Dina yang fasih berbahasa Inggeris ini ada menawarkan saya satu perkara. Kalau dah terealisasi nanti, barulah saya kongsikan di sini. Oh ya. Dina ini sudah berkahwin dan menurutnya, setiap Sabtu, suaminya bercuti dan suaminya mengizinkannya beraktiviti bersama muslim yang lain supaya dia tak ketinggalan dalam bidang agama. Bagus betul. Dan tadi, sempat juga saya mengajar mereka memakai tudung versi Malaysia dan menerangkan fungsi anak tudung yang dipakai. Mereka juga bertudung tapi semestinya versi yang berlainan. Dan dalam program kali ini, saya betul-betul hargai erti ukhwah atas ikatan aqidah yang sama antara kami semua dan saya sangat menantikan aktiviti seterusnya yang dapat saya sertai. Dalam perjalanan pulang tadi, Alina yang menghala ke arah yang sama dengan kami telah banyak menceritakan masalahnya mengamalkan Islam sepenuhnya di universiti dan pandangan rakan-rakan Rusia lain yang menganggap aplikasi seorang yang bernama Islam itu adalah kolot. Dia tersepit kerana masih ramai bangsanya (Tatar) yang hanya Islam pada nama tapi kosong pada aplikasinya. Pendek kata, apabila dia cuba menerangkan situasi yang sebenar kepada kawan-kawan berlainan bangsa dan agama dek perbezaannya dengan bangsanya yang lain yang tidak beramal dengan Islam, dia jadi kalah dengan terjahan soalan-soalan yang akhirnya disimpulkan o leh mereka sebagai ‘Islam itu kolot’.

Situasi yang dihadapi olehnya itu sebenarnya tak jauh beza dengan muslim di Malaysia yang berstatuskan negara Islam. Ramai yang Islam pad a nama tapi tidak pada amalannya. Islam itu datang dalam keadaan asing dan kini terbukti telah kembali menjadi sesuatu yang asing. Semoga kita menjadi muslim yang dapat melihat dan menerima keasingan itu sebagai sesuatu yang istimewa. Menjadi terasing dan unik itukan bukti kita ini ada nilai dan harga yang tersendiri =)

Sekejap tadi saya baru tahu tentang isu ‘Sajak Kematian’ yang tengah hangat di Malaysia. Ini juga bukti, apa yang fitrah itu dipandang asing dan yang saya malukan, si puan doktor itu meminta agar pelajar-pelajar yang sudah menonton video itu dihantar untuk ujian clinical psychology. Hmm. Ini bukan masalah mental. Ini masalah hati. Keras atau lembut untuk menerima peringatan fitrah sebegini.

Nota: Selamat hari lahir buat sepupu terbaik saya, Nisa (16 November). Semoga Allah permudahkan segalanya untuk awak ye. Tak lama dah kita nak jadi seseorang untuk keluarga kita. Oh. Nampak gayanya, makan nasi minyak Serdang dululah kita semua ye 😉 Ups. Hopefully Mak Andak won’t be reading this.Otherwise, she will bring up the story of you asking about *tut* 13 years ago. Kelakar Ya Rabbi bila Nana dapat tahu pasal tu =p Didoakan yang baik-baik saja untuk awak di sana.

3 Responses to “Asing Itu Unik Dan Berharga”

  1. CritiCalThinKer says on :

    ramai yang dah terkena dengan saye. “sapa ade nampak anak tudung saye?” “anak die tak nampak, bapak die kan depan nu ngan baca paper”, hahaha..

    Reply

  2. Dr Amad says on :

    Malaysia sebuah negara Islam?erm saya rasa jauh sangat untuk berikan title itu pada Msia.Lebih tepat diletak adalah negara umat Islam…

    Erm lebih terasa ukhuwah itu ditaut dengan tali aqidah.Nun jauh disana,kita bermesra,berukhuwah, berkawan hanya disebabkan diikat dengan Islam. Islam itu persaudaraan.

    Bila nak mai singgah “teratak” saya..komen-komen ke,kritik2 ke,cubit2 ke…

    Reply

  3. fiddeen says on :

    hurm..bestnya dapat join prog ilmu cemgitu!
    jalin ukhuwwah ngan sedara muslim yg lain..
    tp dulu masa kat uiam, tak wat pun!

    Reply

Leave a Reply