Definisi Berpuasa

Assalamualaikum wbt

Ketika memandu pulang ke rumah pada hari semalam, saya memasang radio kereta untuk memecah kebosanan tersekat dalam kesesakan lalu lintas. Walaupun jarak antara Ibu Pejabat KKM ke rumah saya sebenarnya hanya 8 km, tapi kesesakan di persimpangan Alamanda tu teruk betul. Untuk melepaskan diri keluar dari perkarangan Parcel E menerusi pintu belakang tu cukup azab rasanya bagi orang yang sangat anti-jam seperti saya ni.

Kembali ke cerita asal.

Di radio sedang keudara berita jam 6 petang. Petikan berita berbunyi:

“6 lelaki ditahan JAWI atas kesalahan makan dan minum secara terbuka di bulan puasa dan merokok di khalayak ramai.” (bacalah dengan lenggok penyampai berita radio)

Saya hairan dengan bunyi petikan berita tersebut. Saya rasa sepatutnya berita tersebut berbunyi ‘makan, minum dan merokok secara terbuka di bulan puasa’ untuk mengetengahkan kesalahan yang dilakukan oleh pelaku-pelaku terbabit dengan jelas. Ini kerana makan dan minum juga merokok itu adalah tidak dibenarkan dari terbit fajar subuh sehinggalah masukknya waktu Maghrib. Sebaliknya, petikan berita tersebut boleh membawa maksud, merokok adalah dibenarkan tetapi jika dilakukan secara tertutup dan bukan di khalayak ramai. Seperti ada dua kesalahan pula di situ. Sedangkan kesalahan lelaki-lelaki tersebut adalah sama iaitu tidak berpuasa di bulan Ramadhan.

Kenyataan sebgini boleh mengelirukan orang ramai. Nanti ada yang mentafsir, merokok itu boleh tapi secara tertutup dan bukan di siang hari. Sedangkan, merokok itu bukan saja boleh membatalkan puasa dan salah dilakukan di khalayak ramai, malah merokok adalah haram hukumnya sama ada di bulan Ramadhan ataupun tidak dan secara tertutup ataupun terbuka.

Kelmarin, Izz kata dia berpuasa.

“Mama, hari ni Izz puasa. Izz tak makan je. Izz minum air je. Tapi pagi tadi Izz makan sikit je. Izz minum air je yang banyak.”

Ini definisi puasa Izz buat masa ini. Kita tengok apa pula definisi puasa baginya setahun lagi ye. Lek lek lu. Dia baru 3 tahun 6 bulan je.

IMG_20150403_015516

Leave a Reply