Selamat Datang Adik Izz

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah thummalhamdulillah. Diam tak diam, sudah 17 hari saya selamat melahirkan anak kedua kami. Pada 7 Mei 2014 tepat jam 10.21 pagi, lahirlah anak lelaki kedua kami. Ya. Anak lelaki lagi!

Bersalin kali ini dirasakan terlalu cepat dan mudah. Alhamdulillah sangat. Masuk ke labor room pada pukul 5.30 pagi. Air ketuban dipecahkan pada pukul 6.15 pagi dengan bukaan jalan 4 cm. Selesai saya solat Subuh, suami saya dibenarkan masuk untuk menemani di dalam bilik itu. Dalam pada menunggu tempoh review seterusnya pada pukul 10.15 pagi, saya dan suami masing-masing sempat menghabiskan 3 kali bacaan Yaasin. Sekitar jam 9.30 pagi, kadar contraction sudah 5 in 10 tanpa memerlukan sebarang augmentation. Alhamdulillah lagi. Tapi waktu itu, saya sudah tidak mampu untuk menghabiskan bacaan surah Yusuf. Saya menyuruh suami saya menghabiskannya. Dan saya juga dah macam ulat keadaannya kerana terlalu sakitnya belakang terutama di bahagian lower back.

wpid-img_20140508_191657.jpg

Saya meminta suami saya mengurut-urut di bahagian lower back itu. Saya tahu, mesti lenguh habis tangan suami saya yang bukan sekadar mengurut, tapi menekan-nekan dengan kuat di bahagian itu untuk membantu mengurangkan rasa sakit. 9Terima kasih, Abang! Saya tahu, masanya sudah hampir tapi saya menahan suami daripada memanggil staf yang bertugas di bilik itu untuk masuk.

Contraction sudah terlalu kuat. 5 in 10 itu ibaratnya, dalam masa 10 minit, selang seminit contraction datang dengan durasi selama 1 minit. Fuh. A good contraction I must say. Doa Nabi Yunus tak lekang saya baca. Saya berharap semoga dipermudahkan dan selamat semuanya tidak lama lagi.

Dalam pada saya melayankan contraction kuat yang datang saban minit itu, sempat saya menogak habis air zamzam yang dibawa dan makan satu bar coklat Kitkat. Huhu. Kurma saya dah telan sebanyak-banyaknya waktu di luar labor room tadi lagi. Untuk mendapatkan instant energy, coklat yang berada di dalam poket suami itu yang saya bedal. Haha.

Tepat pukul 10.10 pagi, saya meminta suami memanggilkan staf yang menjaga saya. Ketika itu, dia berada di bilik sebelah untuk membantu satu kes yang baru masuk di sana. Sebaik JM itu tiba (terika kasih JM Siti Hajar), dia terus meminta HO bertugas pagi itu (terima kasih Dr. Farhana) untuk membuat review sekali harung kerana sudah pukul 10.15 pagi. Untung nasib, kalau sudah fully, boleh terus dipersiapkan untuk posisi bersalin.

Alhamdulillah, ketika adik HO itu memeriksa, os sudah fully. Betul kata hati saya. Sebab dengan kadar contraction yang sekuat itu, rasa bearing down yang sangat jelas dan keadaan saya yang dah terasa hendak meneran sangat, saya yakin os sudah fully. Saya membetulkan posisi kaki. Suami membantu menampung kepala saya supaya teknik bernafas dan meneran saya betul. Alhamdulillah. Dengan hanya 3 kali push, anak lelaki kami selamat dilahirkan tepat jam 10.21 pagi itu. Sangat sekejap. Sangat mudah. Dan sakit pun terus hilang.

Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah.

IMG_20140509_062949

Dia terus menangis nyaring, diletakkan di atas perut saya dan perlahan-lahan dia bergerak ke arah dada untuk mendapatkan posisi yang selesa baginya. Suami saya mencium dahi saya. Ucapnya: Alhamdulillah. Terima kasih sayang lahirkan baby untuk abang lagi.

Saya terus-terusan mencium dahi, pipi dan bibir anak itu. Syahdunya! Kali ni saya menangis sangat-sangat di saat mendengar suara tangisan anak itu buat kali pertama. Syahdunya lain macam sikit kali ni. T____T

Berat baby juga bagus. 3.1 kg. Sedikit kecil berbanding Izz Zamani dulu. Hehe. Dan syukur Alhamdulillah, selepas bersalin, saya diberikan kekuatan dan kesegaran yang luar biasa. 2 jam selepas bersalin, saya sudah berjalan merata dan berbekalkan kesegaran itulah, saya bertenaga untuk setiap 2 jam menggagahkan diri pergi ke SCN untuk melihat dan menyusukan anak saya. Dia perlu dimasukkan ke SCN bukan kerana ada masalah ketika lahir tapi kerana saya yang ada GBS ketika mengandung kali ini (tahu ketika saya di admit untuk premature contraction pada minggu ke-35 dulu. No wonder dapat premature contraction. Haih…). Jadi untuk mengelakkan bayi mendapat jangkitan kuman seperti Meningitis angkara GBS ketika umurnya 2 minggu ke 30 hari, maka antibiotik sebagai prophylaxis perlu diberikan.

wpid-img_20140507_153559.jpg

Malam pertama itu, walaupun ditegah oleh staff nurse daripada turun ke SCN terlalu kerap kerana khuatir saya pengsan atau apa, saya tetap turun juga ke sana. Saya nekad hendak menyusukan anak. Biarlah saya yang bersusah-payah daripada anak saya terpaksa diberikan top up feeding kerana saya masih belum dapat meninggalkan EBM mengikut jumlah yang diminta. Saya bertegas betul dengan jururawat di postnatal ward petang itu. Dia suruh saya pam susu. Masalahnya hari pertama colostrum tidak akan terus keluar sebanyak yang diminta per feeding. Tak logik kot. Sudahnya saya yang bagi syarahan kat dia semula. Saya kata, kalau anak minum on demand, tak perlunya sebanyak itu untuk mengenyangkannya. Dan lagi kerap ada stimulation hisapan daripada anak, lagi cepat dan banyak susu akan terhasil.

wpid-img_20140511_125917.jpg

Sudahnya, jururawat itu membenarkan juga saya turun mengikut kekerapan yang saya mahu tapi dengan syarat, perlu ditolak dengan kerusi roda. Hai la. Merasalah diri ini menaiki kerusi roda macam orang sakit tenat. Haha. Dan saya menyeludup suami saya tidur di bilik saya pada malam itu sebab kami sama-sama nekad untuk turun sekerapnya untuk menyusukan anak di SCN. Suami saya siap buat reminder di telefonnya supaya kami tidak terlepas waktu. Sebab jika tidak, nanti anak kami terpaksa disusukan dengan top up feeding yang disediakan dulu kerana tiada EBM yang ditinggalkan. Terharu betul saya. Pukul 5 pm, 8 pm, 10 pm, 12 pm, 2 am, 4 am, 6 am dan seterusnya pagi esoknya pukul 8.30 am suami menolak saya dengan kerusi roda menuju ke SCN. Memang tak cukup tidur. Memang penat. Tapi demi anak saya, saya sanggup. Saya tak mahu dia diberikan dengan top up feeding. Kami suami isteri nekad. Terima kasih Abang sebab memahami isteri Abang yang keras kepala ni dan sebab bertegas mahukan yang terbaik untuk anak kita.

Pada hari ketujuh yang lalu, kami memberikannya nama, mentahnik dan mencukur rambutnya.

Insya Allah, nama diberi ialah Izz Zaid Mishary Bin Ahmad Thaariq.

Izz ; Kekuatan.
Zayd ; Sempena nama sahabat nabi, Zayd Ibn Harithah, yang thiqqah dan gagah berjuang di medan perang, yang disebutkan namanya dalam Al-Quran, juga digelar sebagai Al-Habib (The lover) oleh Rasulullah.
Mishary ; Sempena nama Imam Sheikh Mishary Rashid Alafasy yang selalu mengimamkan solat-solat utama dan sunnat di Masjid Kabir Kuwait dan Masjid Nabawi Madinah, yang hafaz Quran dan terkenal dengan kelunakan suaranya.

Terima kasih kepada emak dan ayah saya yang banyak menjaga saya sebelum saya bersalin. Emak dan ayah siap memandu menghantarkan saya ke Lipis untuk menguruskan hal-hal pertukaran dan perpindahan pada 5 Mei itu. Kemudian dengan gagahnya, ditemani emak saya, saya memandu kereta kedua kami untuk dibawa balik ke Temerloh (kerana satu kereta ditinggalkan di Lipis pada malam saya dirujuk ke Hospital Temerloh dengan ambulan), kerana emak dan ayah sehabis mungkin cuba memenuhi apa yang saya hajatkan untuk makan. Juga kepada suami yang mengambil cuti semata-mata untuk menemani saya menghadiri temujanji di Klinik Pakar pada 6 Mei lepas, satu-satunya follow up yang sempat suami saya turut serta untuk mengandung kali ini T___T, kemudian bersusah-payah mencarikan air kelapa segar untuk saya. Juga adik-adik saya Adam dan Aiman yang banyak membantu menjagakan Izz Zamani ketika saya sudah sarat dan selepas bersalin ini. Juga untuk ummi dan baba yang sentiasa mendoakan saya dari jauh. Terima kaaih juga untuk staf di dewan bersalin Hospital Temerloh yang superb tiptop servis mereka, daripada HOD Dr. Carol, Dr. Melati (pakar), MOs, HOs, Staff Nurse, JM, PPK, juga staf di postnatal ward yang banyak bersabar dengan saya yang degil ni (the worst patients are doctors themselves, hihihi), juga staf di SCN terutamanya Dr. Nordin (MO paeds, kawan lama saya) yang banyak memberikan input kepada saya, all the best in Master!) dan kesemua staf di sana. Jasamu dikenang.

Izz Zayd Mishary, semoga membesar sehebat dan seindah namamu, anak.

IMG-20140514-WA0002

Selamat datang ke dunia.
Selamat menjadi sebahagian daripada kasih dan cinta kita sekeluarga.

-Mama, Ayah & Abang Izz Zamani-

58 Responses to “Selamat Datang Adik Izz”

  1. Lynn says on :

    Subhanallah
    Alhamdulillah
    Masyaallah

    Betapa indah hidup menjadi ibu
    Kasih & cinta tiada tolok banding pada anak2
    Faham sangat b/mana sakitnya contraction

    Allah sayang kita
    Dia beri kita sakit yang paling terindah

    Selamat datang wira kecil
    Moga membesar jadi insan terpilih
    Berbakti pada ibuayah,agama,masyarakat & berjaya dunia serta di akhirat

    Amin…

  2. najmi says on :

    Alhamdullilah Tahniah kak. 🙂

    Seronok baca pengalaman kak sebagai doktor sebab banyak terms medical yang saya boleh tahu. Semoga Izz Zayd membesar dengan sihat dan menjadi anak yang soleh.

    Tahniah sekali lagi kak dan suami.

  3. rohani hashim says on :

    ALHAMDULILLAH, TAHNIAH

  4. Amal says on :

    Tahniah dr. Sarah. Alhamdulillah saya juga baru selamat melahirkan anak pada minggu 38. Top up feeding tu apa? Sy juga bertuah melahirkan di hosp yang sangat mementingkan ebm. Sy pernah dengar specialist memarahi nurse dan ho tentang ebm chart pada pesakit. Walaupun xde basic perubatan saya belajar la sikit pasal hal berkaitan dr pembacaan dan rakan terutama tentang augmentation, pitocin , petidine tu je igt.

  5. rose azadir says on :

    Assalamualaikum, congratulations, nama anak saya pun izz juge…anyway saya blogwalking kat sini, jemput singgah ke blog saya http://ibu2ahmad.blogspot.com.

  6. hanan says on :

    Salam kak Sarah. Alhamdulillah.. tahniah kpd akak sekeluarga. Moga si kecil membesar menjadi org yg hebat di dunia hingga akhirat. amin!

  7. akak says on :

    Alhamdulillah ..rase nak menangis sebab happy sangat dengan adik akak ni sorang. Dari zaman student hingga lah sekarang..apa yg dicoretkan sgt2 memberi kesan kat hati bila baca..ni yang rindu kt blog Sarah ni..hehe..sayang Sarah!!!

    Adik Zayd..smga membesar jd anak yang soleh. Abang Izz jaga & sayang adik ye..Jangan geram² kat adik tau!

  8. haniey says on :

    tahniah kak sarah dapat baby baru.. bertambahnya ahli baru ini maksudnya bertambah juga kasih sayang dan bertambahnya amanah yang perlu dipikul daripada Allah s.w.t. semoga anak yang lahir itu dapat menjadi anak yang soleh dan mempertahankan agama dewasa kelak. saya suka baca entry kak.. tambah2 tentang medical.. tentang keibubapaan.. memang sekarang ini saya sedang mengumpul sebanyak ilmu yang boleh tentang rumah tangga.

  9. Mas says on :

    Assalamualaikum. Bsalin kat hospital temerloh lah ni? Saya pn akan bersalin disana bila2 masa je. Cma nak tanya
    1. Kita blh request dok perempuan ke? Dr labour room hingga ke wad?
    2. Suami blh teman dr awal kita msk ke? Sbb biasanya dkt2 nak bsalin br ssuaminya blh msk.
    Tk dok sarah jika sudi menjawab pertanyaan saya. Wassalam.

  10. ieda says on :

    tahniah dengan kehadiran ahli keluarga baru…nice name…moga membesar menjadi insan cemerlang seindah namanya.

  11. mahfudz says on :

    tahniah kak..sedap nama adik izz.. 🙂

  12. dambakanbahgia says on :

    hari ni baru berkesempatan baca latest entry from dr.sarah..ya Allah kuatnya dr.
    semoga baby juga kuat seperti mama..:),xsabar nak rasai pengalaman hebat seperti dr.:D

  13. RoTMG Hack says on :

    Ahaa, its nice discussion on the topic of this piece of writing
    at this place at this web site, I have read
    all that, so at this time me also commenting at this
    place.

  14. ayu says on :

    Suke bc posting dr sarah…
    Kuatnya, gigih dan gagahnya..

  15. ayu says on :

    GBS tu ape ye…

  16. kredīti says on :

    As the admin of this website is working, no questioon very shhortly it will be well-known, due to itts quality contents.

  17. mary louise parker plastic surgery says on :

    It’s awesome in support of me to have a website, which is helpful for my know-how.
    thanks admin

  18. evansville roofing Contractors says on :

    An impressive share! I’ve just forwarded this onto a coworker who
    has been conducting a little research on this. And he actually bought
    me dinner due to the fact that I found it for him…
    lol. So let me reword this…. Thanks for the meal!!
    But yeah, thanx for spending the time to discuss this topic here on your website.

  19. aidscentral.net says on :

    Good day! Would you mind if I share your blog with my twitter group?
    There’s a lot of folks that I think would really enjoy
    your content. Please let me know. Cheers

  20. dumex milk powder says on :

    Your method of explaining everything in this piece of writing is actually
    pleasant, all be able to easily know it, Thanks a lot.

  21. buy weights says on :

    Go over this article for some helpful fitness tips.
    If you want to learn a new machine or piece of equipment, is someone available to demonstrate.
    s true to say that weight does have an effect, especially if a person is over weight, but still this isn. For anybody considering going with different kinds of health monitors,
    keep in mind that they can range in price from several hundred dollars or more
    for certain kinds of heart rate monitors down to only several dollars for a good quality,
    simple but durable, pedometer.

  22. http://seekingalpha.com/instablog/4911751-craig-brockie/2761553-robert-duggan-and-pharmacyclics-giving-hope-for-cancer-patients says on :

    Thanks to my father who stated to me concerning this blog, this blolg is gejuinely amazing.

  23. recuperer son homme says on :

    What a information of un-ambiguity and preserveness of valuable familiarity concerning unexpected emotions.

  24. asistenta sociala says on :

    Hi there! I know this is sort of off-topic but I had to ask.

    Does building a well-established blog such as yours take a massive
    amount work? I am brand new to running a blog but I do write in my journal on a daily basis.
    I’d like to start a blog so I can easily share my own experience and views online.
    Please let me know if you have any kind of ideas or tips for new aspiring blog owners.
    Appreciate it!

  25. Luke says on :

    Alhamdulillah, tahniah Dr Sarah & Tho. Moga kedua-dua anak membesar menjadi anak yang soleh dan menyejukkan mata ayah bondanya insyaAllah

  26. www.trinitymenasha.com says on :

    The Windows Identity Foundation is a technology that helps simplify user access for developers by
    externalizing user access from applications. For other options, Web based
    word processors are becoming ever more prevalent,
    specifically in the addressing of collaborative writing. *A
    Quick Tip: If you are waiting for something really important cross reference
    this with your electronic calendar.

  27. theidcard says on :

    It’s an awesome post in support of all the internet
    users; they will obtain benefit from it I am sure.

  28. s-wift.co says on :

    Wonderful post but I was wanting to know if you could write a litte more on this subject?

    I’d be very grateful if you could elaborate a little bit more.
    Thanks!

  29. christian blog sites says on :

    The other day, while I was at work, my cousin stole my
    iPad and tested to see if it can survive a forty foot drop,
    just so she can be a youtube sensation. My
    iPad is now destroyed and she has 83 views.
    I know this is totally off topic but I had to share it
    with someone!

  30. Cheap plumbing contractor emergency says on :

    Greetings from Los angeles! I’m bored to death at work
    so I decided to check out your website on my iphone during lunch
    break. I love the info you provide here and
    can’t wait to take a look when I get home. I’m shocked at how quick your
    blog loaded on my mobile .. I’m not even using WIFI, just 3G ..
    Anyways, superb blog!

  31. Dean Grazios new worth says on :

    At this time I am going away to do my breakfast, when having my breakfast coming over again to
    read other news.

  32. discount tanning lotions says on :

    Hey there great website! Does running a blog
    like this require a great deal of work? I’ve very little
    knowledge of coding however I was hoping to start my own blog in the near future.

    Anyways, should you have any recommendations or techniques
    for new blog owners please share. I understand this is off subject nevertheless I
    simply had to ask. Kudos!

  33. A2Z Health Massage School says on :

    If you wish for to take a good deal from this paragraph then you have to apply
    these techniques to your won weblog.

  34. A2Z Health Massage School says on :

    Please let me know if you’re looking for a author for your blog.
    You have some really good articles and I think I would be a
    good asset. If you ever want to take some of the
    load off, I’d absolutely love to write some content for your blog in exchange for a link back to mine.
    Please send me an e-mail if interested. Thanks!

  35. Milla says on :

    Hmm is anyone else experiencing problems
    with the pictures on this blog loading? I’m trying to figure out if its a problem on my end or if
    it’s the blog. Any feed-back would be greatly appreciated.

  36. Dekorácie palubných dosiek says on :

    Dekorácie palubných dosiek,dekorov palubnej dosky,dekoračné
    nálepky automobilových paluboviek,rôzne dekory paluboviek,
    vyrába а distribuuje,rôzne druhy,skrášliť ѕі
    interiér napríklad karbónom,čі mahagónovým drevom,dekorov palubnej dosky,Nemecký výrobca autopríslušenstva,klasické drevo,metalický grafit,
    mahagón,klavírová čierna,svetlé drevo,hliník,karbón,čierna ѕo vzorom galaxy,sýta
    červená,titán

  37. best carpet cleaning products says on :

    It’s awesome to visit this website and reading the views of all
    friends concerning this article, while I am also eager of getting know-how.

  38. unlock iphone ios 8 says on :

    Hey! I’m at work browsing your blog from my new iphone 3gs!

    Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all
    your posts! Keep up the fantastic work!

  39. party bureau bromont says on :

    Hello there! Would you mind if I share your blog with my twitter group?

    There’s a lot of people that I think would really enjoy your content.
    Please let me know. Cheers

  40. best weight loss programs says on :

    best weight loss programs

    Selamat Datang Adik Izz | Dunia Sarah

  41. domain says on :

    Thanks for sharing your thoughts on adik baby.
    Regards

  42. film school in los angeles says on :

    I’m not that much of a internet reader to be honest but your
    sites really nice, keep it up! I’ll go ahead and bookmark your site to
    come back later. All the best

  43. Clash of Clans says on :

    Pretty nice post. I just stumbled upon your weblog and wished to say that I have truly enjoyed surfing around
    your blog posts. After all I will be subscribing to
    your rss feed and I hope you write again very soon!

  44. crews atlanta says on :

    I believe what you posted made a ton of sense.
    However, consider this, what if you added a little information? I am
    not suggesting your information isn’t solid., but suppose you added something that makes people desire more?
    I mean Selamat Datang Adik Izz | Dunia Sarah is kinda plain. You
    could look at Yahoo’s front page and note how they create article headlines to get people to click.
    You might add a video or a related picture or two to get readers excited about what you’ve got to say.
    In my opinion, it would make your posts a little livelier.

  45. http://igblast.com/buy-instagram-followers says on :

    A very interesting fact is that Facebook got hold
    of Instagram in 2012. In the business world, this will translate to more profits since you have more time to pay attention to other aspects of your business.
    Custom-made ads were made from the winning entries and
    the original Instagrammers were given credit.

  46. arla karolines banankage says on :

    Buut if egen this sounds stressed, thhen ߋrder out or ɡet a
    bucket ߋf chicken. One of thе things I do is
    еither take fresh tomatoes or canned tomatoes. F oven fοr 30-40 minutes, until internal temperature reaches 165.

  47. check post says on :

    check post

    Selamat Datang Adik Izz | Dunia Sarah

  48. Las Vegas Kitchen Appliance Parts says on :

    What a data of un-ambiguity and preserveness of valuable know-how regarding
    unexpected feelings.

  49. flooring greenville sc says on :

    It’s in point of fact a nice and helpful piece of information. I am satisfied
    that you simply shared this useful info with us. Pleaxe keep us informed like this.
    Thank you for sharing.

  50. ptifriends.com says on :

    Thankfulness to my fathewr who stated to me about this blog, this webpage is actually awesome.

  51. comptoir en quartz Quebec says on :

    Hi! I know this is kinda off topic but I’d figured I’d ask.

    Would you be interested in trading links or maybe guest writing a blog article or vice-versa?
    My website covers a lot of the same subjects as yours and I believe we could greatly benefit from each other.
    If you are interested feel free to send me an email. I look forward to hearing from you!
    Great blog by the way!

  52. pornogratuit.mobi says on :

    Jе finirai de lire ça demain

  53. panic attack says on :

    Don’t let fat cost-free or perhaps gentle meals trick anyone; them usually comprise copious amounts connected with one more unhealthy
    element. There are various surgical methods to combat obesity.

    There is a section to discuss the biggest loser show, specific diets,
    and much more.

  54. xxx says on :

    Vous ρubliez continuellement des articles attractifs

  55. constant ringing in ears says on :

    So why is being overweight such a direct link to diabetes.

    There are hundreds to choose from, allowing you the choice
    of matching the type with your own health and fitness goals.

    Different studies have demonstrated the profits of Ginseng Panax
    Root Extract.

  56. Animal video game characters list says on :

    Animal video game characters list

    Selamat Datang Adik Izz | Dunia Sarah

  57. Maryellen says on :

    Hello folks, if you wanna lose some pounds you should
    search in google – Laerdhat’s weightloss –
    it’s good point to start your fight with fat

  58. Tommy says on :

    Tommy

    Selamat Datang Adik Izz | Dunia Sarah

Leave a Reply