Kenangan Final Exam 2009

Assalamualaikum wbt

Sepanjang malam tadi, saya membuang masa membaca semula entri-entri lama di blog lama dan yang ini. Juga di sebuah blog rahsia saya yang saya muatkan perjalanan kehidupan saya sebagai pelajar ketika di Moscow dulu. Saya terjumpa semula entri ini. Sengaja hendak saya kongsikan di sini. Biar adik-adik yang sedang belajar sedar, untuk berjaya itu bukannya satu jalan yang senang.

“Assalamualaikum wbt

Esok exam. Kecut perut sangat. Tapi di saat ni otak dah terlalu tepu. Dan saya dah tak makan selama 3 hari. In fact, hari ni memang tak makan apa-apa lagi. Baru minum semug nescafe je pagi tadi. (-_-)

Kalau timbang berat badan sekarang ni mesti dah cecah 48-49 je kot. Boleh melayang ni. Hehe. Tak sabar nak habiskan paper hari esok (MCQ). Lepas tu bolehlah saya pergi bank, keluar duit yang memang dah zero dalam tangan dan lepas tu pergi makan.

Rabbi yassir wala tu’assir. Amin.

Sarah
4.45 pm
4 Jun 2009″

Entri ini ditulis sehari sebelum final exam bahagian MCQ yang 100 soalan tu. Dan pada 11 Jun pula, di awal pagi final exam bahagian oral pula, saya mencoretkan yang ini:

“Assalamualaikum wbt

Tiba juga hari yang ditunggu-tunggu. Siang nanti saya akan menduduki exam saya yang terakhir. Oral dengan 5 orang professor. Saya tak tahu apa yang saya rasa sekarang ni. Yang saya tahu, lepas solat Isya’ ni saya nak tidur terus.

Dah 4 hari saya hanya makan mee segera je. Doshirak nama mee tu. Setiap kali nak buat mee tu, saya terfikir macam ni: Macam nama rasaksa dalam cerita Ultraman. Huhu. Ok ok. Kisahnya, 4 hari berderet makan mee Doshirak ni je. Hari tu lepas habis exam yang pertama tu, saya timbang berat dah. Saya ingatkan mungkin 49 kg kan? Tapi sebenarnya 46 kg je. Tapi dua hari lepas tu naik 49 semula dah. Hehe.

Dan hari ni tadi (Rabu), saya bangun pukul 4 untuk solat Subuh dan dari pukul 4.30 pagi sampailah pukul 11.30 malam ni tadi, saya memang duduk atas kerusi ni je. Serius sakit belakang, sakit mata, sakit badan. 19 jam! Ini rekod paling lama, paling tekun dan paling fokus saya pernah rasakan. Kalau tengok muka saya sekarang, macam muka minah drug addict tu aje.

Doakan saya ye. Alang-alang dah bersusah payah 6 tahun, saya harap yang penyudah ini saya dapat buat yang terbaik dan lengkapkan markah excellent tu. Amin.

Sarah
12.26 am
11 Jun 2009″

Penuh kenangan. Betapa makan minum tak terurus, tidur memang sah-sah tidak cukup. Yang ada dalam kepala, hanya final exam saja. Tapi semua tu dah berlalu. Kenangan hidup terseksa pada waktu itu akan saya ingat sampai bila-bila.

Buat junior-junior di Moscow yang akan menduduki final exam tidak lama lagi, Selamat Bermujahadah! Jangan lambat bermula. Padah menanti. Semoga mujahadah terakhir ini memberi pulangan yang bermakna untuk masa depan kamu semua, insya Allah.

Salam sayang,
KS.

(Errr…. Kalau tak sayang KS pun tak apa. KS tetap sayang kamu semua. Hihi)

Nota 1: Tak sempatlah nak jenguk blog selalu. Macam sudah hilang mood. Tapi banyak pending entries yang tak publish lagi. Sorry ye.

Nota 2: Sekarang tengah sibuk bercinta di internet. Boleh tak gitu? HAHAHAHA. :lol:

Nota 3: Ok serius. Sekarang tengah sibuk siapkan projek dan presentation.  Banyak masa saya gunakan di internet untuk cari bahan-bahan je. Nanti-nantilah ye baru update pasal lain. ;-)

4 Responses to “Kenangan Final Exam 2009”

  1. ieda says on :

    final exam final year mmg membiolkan kepala otak..tak boleh nak expect soalan apa nak keluar…
    akak dulu masa study week utk final tu kami p berkelah kt tepi pantai..group akak je…release tension.

    Reply

  2. mast says on :

    salam sarah..
    congrats berjaya melepasi final exam..
    mast masih dalam dunia exam lagi..
    mungkin enod of 2010 baru berakhir

    Reply

  3. samanosuke_04 says on :

    huhuhu.. tengah 2nd year lagii.. rilex jer.. nanti rr nak mujahadah gak!

    Reply

  4. akak says on :

    dulu-dulu memang seksa ..tapi sekarang..alhamdulillah. Kenangan & ‘seksaan’ tu memang mahal kan… Tak semua tau dapat ‘seksaan’ tu.. 😉

    Reply

Leave a Reply