Kebejatan Otak

Assalamualaikum wbt

Di saat saya menulis ini, ada empat orang anak dara rumah ni yang datang menempek di tepi meja saya. Mentang-mentanglah meja belajar saya ni baru diubah kedudukannya, terasa bilik saya ni seperti pejabat pula.

Meriah pula rasa berkumpul berlima pada pukul 12.15 tengah malam ni sambil makan roti bawang putih (garlic bread lah tu) buatan Fatt. Saya ada misi untuk baki cuti dua hari yang tinggal ini. Nantilah baru saya beritahu kalau misi ni dah berjaya.

Saya sebenarnya rasa bersalah sangat ni. Saya periksa email. Banyak pula email dalam masa seminggu ni. Tapi hampir semuanya saya abaikan dan tak dibalas (ada yang tak dibaca pun lagi). Bersalah sungguh rasa. Tapi maaflah (kalau kamu membaca). Saya tak tahu apa kebejatan yang melanda otak saya sepanjang cuti ini. Saya jadi tak berminat nak membaca apatah lagi memberi respon kepada semua email yang diterima. YM apatah lagi. Dah berzaman lama dah saya tak ber-YM dengan orang.

Jadi kalau ada yang kata saya ni banyak sangat masa ber-online dengan orang, fakta itu adalah sangat salah. Dalam hidup saya buat masa ini, saya hanya online di hujung minggu dengan dua orang kawan saja. Yang pasti bukan dengan YM. Itu pun kalau berkesempatan. Masing-masing pun sibuk dengan studi dan kerja.

Sekarang sudah hampir 12.30. Eloklah saya melelapkan mata sebagai token menikmati hari-hari terakhir cuti yang hampir tamat. Sebelum saya mula terbayang ada benda berdiri di atas bangunan bank sebelah rumah ni, baik saya menutup mata. Eh, baru teringat. Meja saya sekarang sudah diubah membelakangi tingkap. Nanti mesti saya tak terbayang ada benda berdiri di atas bangunan tu dah tapi saya terbayang ada benda berdiri di belakang saya pula. Haha.

Mengucap. Allah tu Yang Maha Esa dan Agung.

Nota 1: Saya dah mula tak suka menulis secara serius. Membazir betul domain ni saya kerjakan. Apapun, tetaplah terima kasih banyak kepada Nan sebab hadiahkan saya domain ni dulu.

Nota 2: Boleh tak kalau Pak Lah tu bertegas dan menjadi berkaliber banyak sikit di saat akhir sebelum dia menyerahkan kuasa kepada si Najib tu? Kumpulkan kesemua pemimpin negara, baik BN atau PR. Cuba capai kesepakatan secara berbincang secara baik dan demi masa depan negara. Ini tak. Lagi besar pengaruhnya, lagi banyak soalnya. Baik BN atau PR itu sendiri mesti ada buruknya. Tapi tolonglah. Rakyat dah menyampah dengan segala benda yang terjadi dalam politik negara. Tolonglah lagi banyak bekerja untuk membentuk dan membangunkan negara daripada banyak berhujah sana sini tapi hasilnya tiada. Tolonglah buang ego dan kepentingan peribadi demi kesejahteraan negara. Kawan Russian saya kata, Malaysia ni kecil saja tapi masalahnya banyak gila. Sepakat tak pernahnya dapat. Antara ketua dengan ketua semuanya ada kepala masing-masing. Terasa Ya Rabbi bila dia kata macam ni. Malu pun iya juga. Maka, tolonglah wahai pemimpin-pemimpin sekian. Kalian buat saya rasa nak pergi terjah mana-mana rancangan yang sedang on-air di TV dan buat seruan secara terbuka supaya dapat didengar dan diberi perhatian oleh semua. Kiranya macam meraih perhatian secara gerila di TV. Pohon rayu pemimpin-pemimpin kita supaya duduk berbincang demi kesejahteraan bersama. Ada yang nak buat bersama saya? Seorang ke RTM, seorang ke Media Prima, seorang ke Astro. Cukuplah tu. Ok. Tawaran masih terbuka untuk 2 orang lagi. πŸ˜‰

Nota 3: Aik. Tadi saya kata dah tak nak menulis hal serius. Tapi tertulis juga dah. Untuk yang terakhir kali dah ni kot. Nanti ada lagi stalker yang hentam saya. Hentam-hentaman macam baling batu ketika melontar jamrah. Huhu.

37 Responses to “Kebejatan Otak”

  1. haritz says on :

    1. Awak selalu terbayang ada org kat belakang, tukar macam ni org itu adalah malaikat (anggap saja). Pasti tak rasa takut hehehe.

    2. Domain sponsor la ni, baiknya mamat tu.

    3. Malaysia ni betul kecik, sama mcm Israel nak kat Palestine pun kecik, itulah yang direbutkan.

    4. Pemimpin kita semua saya anggap mcm statue Liberty, Tugu negara dll, you name it Sarah. Semuanya beku dan kaku. Cerdik dan pandai mereka adalah tukaran wang ringgit semat-mata.

    5. Dont stop write U ada bakat .Serius or not u decide. Biar apa org nak kata.

    Reply

    Sarah Reply:

    1. Terbayang tak bermakna takut.
    2. Orang tu adalah adik saya. Dah diceritakan di entri terawal.
    3. Situasinya saya rasa sangat berbeza.
    4. –
    5. U get me wrong. Bukan saya nak berhenti menulis tapi dah tak nak menulis topik2 yang serius.

    πŸ™‚

    Reply

  2. chmod says on :

    persoalan yang bermain di kepala ialah adakah awk akan active menulis seperti mane di blogspot dulu?dapat rasa perubahan rentak dalam penulisan..sekian..

    Reply

    Sarah Reply:

    Oh Shamsul. U really got my point! Tu la yang saya maksudkan. Mungkin tak berapa aktif (since kat sini memang tak ramai pembaca macam dulu. hehe) dan perubahan rentak penulisan tu memang dah wujud sejak entri awal2 kat sini. Bahasa saya lebih santai.

    Terima kasih sebab sedar beberapa perkara ni. Cekap πŸ˜€

    Reply

    diya Reply:

    owh. diya juga perasan tentang perubahan KS yang satu ni. ada beza bila kita menulis untuk manfaat orang lain [orang asing] ataupun hanya untuk manfaat diri sendiri dan orang terdekat. KS pilih saje mana yang selesa. diya selesa baca dua2 sekali =)

    Reply

    Sarah Reply:

    Diya memang seorang yang observant πŸ˜‰ Dari awal2 Diya ‘menyapa’ KS lagi KS dah dapat kesan keprihatinan Diya ni πŸ˜‰ Hehe.

    Reply

    chmod Reply:

    tapi saya yakin..sarahshukor.com ini boleh dapat HIT yang tinggi balik macam blogspot dulu. sekali awk publish “dunia sarah berpindah ke sarahshukor.com kat blogspot awk”..bammmm!!….ambik terus mendadak rating sarahshukor.com ini..sudah tentu semuanya terserah pd budi bacara awk..

    Reply

    Sarah Reply:

    Tapi tu la. Saya rasa saya lebih selesa macam ni. Macam waktu saya mula2 menulis dulu. Takde orang kisah. Menulis untuk diri sendiri dan keluarga baca. Tu sebab saya sengaja tak nak beritahu di blogspot tu. Untuk masa ni, biar la macam ni. Kan best kita hanya berinteraksi dengan kawan-kawan yang memahami kita je. Takde nak pening2 bila ada yang mengutuk kata itu ini.

    Reply

    diya Reply:

    kalau kak sarah nak publish ttg dot com kat bs, rasanya dari awal lagi KS akan buat gitu. tapi, ada sebab kan KS berdiam saje =)

    diya respect cara KS yang begini. KS bermula dari bawah. dan diya nampak probability dot com KS akan mencanak naik. cuma, perlu masa lah. tak seperti CK, bermula dari atas dan bakal jatuh menjunam dengan teruknya. haha. padan muka. ikutkan memang sayang [sebab berbayar kan]. tapi, diya rasa selesa pulak dengan memerhati dan bersuara sekali sekala.

    owh. dan entri sumber inspirasi sebelum ni, sengaja diya buat sebelum hentikan CK. nak promote link baru KS dan acai sekaligus =D

    p/s-rasa macam jauh menyimpang sampai ke hong kong dah ni. haha. sori KS. komen diya jarang sebernas komen orang lain. =P

    Reply

    Sarah Reply:

    Memang KS sengaja tak nak orang berpusu datang. KS nak privacy. Lebih2 lagi dari budak2 Moscow ni. Jujur KS kata, di sini takde yang berfikir macam KS fikir. KS ni alien kot. Lagi satu, bila KS dah menulis, kalau KS nak tegur, memang KS tegur habis-habisan. Tapi sebab orang lain tak berani tegur, tu yang menampakkan KS ni macam radikal gila.

    Di blogspot, KS memang dah lama hilang privacy tu. Tak tenteram hidup. Balik dari hosp, sambil makan, check komen, rasa resah je bila ada komen2 yang kutuk2 apa teguran yang KS ‘berani’ buat di entri2 lama. Siap fitnah lagi. Gila apa manusia2 ni. Rasa sakit hati pun ada. Jadi daripada KS marah-marah ke, moody ke, maka KS pun abaikan je segala benda tu. Bila adik KS hadiahkan KS domain ni, KS rasa sangat happy sebab ada tempat nak bawak diri. Takde dah nak fikir2 pasal kerenah manusia yang tak sedar salah sendiri.

    Untuk blog ni, KS dah tak letak dah sebarang stat counter. Hari tu ada. Tapi KS buang. Sebab nanti akan meningkatkan curiosity KS untuk tahu sape yang dah jumpa blog ni. Dari mana pembaca datang. Ada yang google2 ke. Hehe. Untuk tak berfikir pasal semua ni, hidup sebagai hamba yang merdeka, KS abaikan semua tu πŸ˜‰

    Terima kasih hari tu promote link KS (dan Acai juga). KS dah mula ada pembaca dari skop yang baru. Yang tak mengenali siapa KS sebelum ni πŸ™‚ Biar diorang kenal KS sebagai orang baru padahal hakikatnya dah lama dah wujud di dunia maya ni.

    Kalau tiba2 blog ni pun mencanak naiknya, KS dah tau macam mana nak berdepan dengan pembaca. Untuk sesetengah hal, KS akan mengaplikasikan (ewah) sikap ignorant KS yang tinggi tu πŸ˜›

    Reply

  3. Yasir Tamizi says on :

    Nota 2 cik Sarah ideal. Itu semestinya lah cik Sarah. Itu yang terbaik. Kenapa tak dikatakan sahaja marilah semua umat Islam satu dunia bersatu.

    Cik bercakap pasal “Cuba capai kesepakatan secara berbincang secara baik dan demi masa depan negara.” Cerita sebenarnya, bila dibawak berbahas di Dewan Rakyat, tak pernah la pulak kan yang pihak BN ni nak terima idea-idea PR ni. Apa idea BN tak ada yang salah? Siapa yang sombong ni? PR di Dewan Rakyat sungguh-sungguh bahaskan satu isu. Tujuannya bukan suka-suka hobi nak hentam kasi hadi sama BN. Tapi nak memperbetulkan apa yang silap, apa yang tak cukup, apa yang perlu ditambahbaik lagi. Tapi masalahnya, UMNO-BN tak nak dengar. Syok sendiri. PR dah berusaha berbincang demi masa depan Negara, tapi BN tak nampak macam nak pun.

    Kita dah tak boleh bersikap ideal semacamana yang kita ingin-ingin kan sejak dulu lagi. Kita kena pilih sekarang. Kita di BN atau PR. Negara ini pun bukan ideal pasalnya tv hari-hari hantam itu PR sejak setahun lepas. Berita Malaysia dah macam Kempen Pilihanraya yang tak sudah-sudah. Hari-Hari hantam PR, fitnah pulak PR. Betul-betul dah jadi TV-UMNO. Gabungan TV-TV UMNO. Mana cerita penderitaan rakyat? Letak hujung sekali. Ini bukan TV PAS tau, ini TV UMNO.

    Bila dah hari-hari hentam, ada nampak nak kerjasama kah? Tak ada. Tak ikhlas. Siapa tak nak kerjasama? PR tak kerjasama? Pasal dia BN hari-hari hantam sama itu PR. PR jawab tuduhan2 UMNO. Tapi bila PR jawab kita kata PR suka kutuk orang, padahal UMNO bantai dulu, UMNO hantam dulu. PR pertahankan diri sahaja. Ala tak payah la PR BN ni, kalau ada budak entah mana, hentam kita, kutuk kita hari-hari, tersiar habis semua tau, tak kan tak membalas kot? Rasanya itu fitrah. Mempertahankan maruah.

    Dah jelas, pergi rujuk semua suratkhabar Malaysia, semua tau. Bukan yang utusan, bharian sahaja. Semua. Baru la kita boleh nampak, kita buat penilaian sendiri. Ini tidak, baca tajuk berita di Utusan, rasa marah lepas tu tak rujuk pulak di pihak satu lagi. Diri kita sendiri dah tak adil pada berita tu. Kita sendiri tak memperjuangkan keadilan pada maklumat yang kita ada. Zalim pada diri sendiri.

    Sebabkan cik Sarah tak tulis secara serius. Biarlah komen-komen yang datang ni serius-serius belake.

    Tawaran cik Sarah terlalu ideal, saya rasakan itu cuma harapan untuk orang yang tak ada pendirian, duduk bertenggek di atas pagar, seronok ikut tarian lalang dan kenyataan yang konon selamat untuk semua warganegara. Bosan macam ni. Basi.

    Tawaran cik Sarah masih terbuka. 2 orang lagi? Siapa 2 orang lain yang nak tumpang duduk atas pagar jugak?

    Kita bercakap pasal sepakat, apa sepakat? UMNO lah tak sepakat dengan PR, PR elok bersepakat dah sama dia. UMNO masuk PR.

    Benar,
    YASIR TAMIZI

    Reply

    Sarah Reply:

    Saya faham keseluruhan idea yang cuba awak ketengahkan. Inilah cara saya berfikir sejak dulu. Cuma sekarang dalam keadaan Malaysia yang semakin meruncing pertelingkahan politik yang terjadi, kena ada satu cara lain daripada yang lain yang diberikan pendekatan. Diberikan cubaan.

    Kalau selama ni kita semua terpecah 3-4 ikut kepala politik masing-masing, ikut selera masing-masing, tapi dalam keadaan sekarang, nak tak nak kita semua kena ada titik pertemuan supaya negara terbela. Imej Malaysia sangat buruk sekarang ni. Imej Muslim pun lagilah entah apa-apa.

    Memang saya cadangkan ‘cuba’. Cuba capai kesepakatan secara berbincang secara baik dan demi masa depan negara. Dan awak ingatkan saya semula tentang ‘cuba’ ni dah lama PR buat. Tapi BN duk hentam tak sudah-sudah. Saya maklum tu. Tu sebab saya sarankan ‘tolonglah’. Tolonglah buang ego dan kepentingan peribadi demi kesejahteraan negara. Kenapa BN buat macam tu, sebab mereka ada kepentingan peribadi yang nak dikelek dikendong sampai mati. Nak kumpul harta, kuasa selagi boleh.

    Saya rasa pendekatan ‘cuba’ dan saranan ‘tolonglah’ saya tu berkadaran. Kalau ‘cuba’, dah lama dah PR mencuba. Tapi tak wujud pula plot pembuangan ego dan misi kepentingan peribadi. Jadi tak menjadi juga teori nak mencari kesepakatan tu. Sebab tak seiringan.

    Dulu waktu Rasulullah nak berhijrah dari Mekah ke Madinah, baginda mencari kesepakatan dengan orang bukan Islam Madinah di Dar An-Nadwah. Kesepakatan yang dimeterai atas dasar kepentingan bersama. Rasulullah mencuba dan mereka menurunkan ego cuba mendengar secara aman apa yang Rasulullah dari Mekah ni hendakkan. Bukannya sebelum tu Rasulullah tak cuba berbincang secara baik dengan Kafiq Quraisy Mekah. Banyak kali. Tapi ego yang tinggi di pihak Kafir Quraisy Mekah tu yang memustahilkan segalanya. Nak jaga kepentingan peribadi mereka di Mekah, habis pihak Islam dipersalahkan dan Nabi Muhammad dituduh membawa ajaran yang bukan dari Tuhan. Sedangkan mereka takut dengan Deen yang dibawakan sebab Deen itu menyebabkan mereka terpaksa melepaskan kepentingan mereka dari segi harta dan kekuasaan. Takde beza dengan keadaan yang berlaku sekarang kan?

    Maksudnya, idea saya supaya menggesa kata sepakat dicapai antara dua pihak ni adalah pendirian orang di atas pagar ya? Kerana tidak memilih antara PR atau BN? Saya PR. Saya jelas tu. Haha. Tapi saya tak nafikan UMNO tu sendiri banyak menjaga kepentingan Melayu kita (tapi bukan Islam kita).

    Cuma dalam keadaan yang begini, mengapa kedua-dua pihak tak duduk berbincang secara baik. Macam di Dar An-Nadwah waktu nak ikat perjanjian Aqabah. Jangan buat perbincangan di Parlimen. Hancur. Semua emo. Duduk bersemuka. Buang ego. Buang kepentingan peribadi. Fikirkan tentang hala tuju negara. Corak pemerintahan yang lebih berkesan. Kata sepakat dalam menguruskan negara dan perlembagaannya. Semua sekali yang penting. Kalau pemimpin tertinggi kita buat ni, yang kecil-kecil tu akan ikut. Rakyat pun akan rasa tenteram sebab kesepatan tercapai. Kesepakatan yang menguntungkan semua pihak dan adil saksama. Macam Perjanjian Aqabah.

    Saya bukan berada di atas pagar. Saya cuma belajar menjadi ‘modest’. Pemimpin-pemimpin kita juga patutnya dah lama dulu patut belajar hal ni.

    Kalau ego dan kepentingan peribadi dibuang demi kesejahteraan bersama, BN tak rugi sikitpun sebenarnya. BN lebih dihormati dan kesepakatan dapat dimeterai. Semoga kedua-dua pihak menjadi ular.

    Ular menyusur akar tak hilang bisanya.

    p/s: Mungkin saya ada salah dalam idea yang saya terangkan ni. Macam biasa, harap ditegur. Tapi saya bukan di atas pagar. Saya jelas dengan pendirian saya setakat ni.

    Reply

    Yasir Tamizi Reply:

    Yang mengikat perjanjian Aqabah adalah mereka yang sudah menerima, bukan dengan mereka yang melawan, ini situasi yang berbeza, kalau melawan dah jadi Quraish lah, perang dan halau.

    Apa yang berlaku sekarang sepertinya melawan Quraish, perang dan halau, bukan berbincang dengan orang yang sudah menerima.

    Bercakap soal Parlimen. Cik Sarah rasa dekat mana nak berbincang? Di Parlimen tempat kita membahaskan dasar kerajaan. Ini lah tempatnya kita nak bertukar pendapat, mencari penyelesaian yang terbaik. Ini saluran yang sebenar. Tak kan kita nak anjur pulak seminar? Buat jawatankuasa khas pulak? Saluran yang ada tak nak terima, buat saluran lain buang kederat jadinya, serupa lah. Bila isu Palestin pandai pulak nak kerjasama, ajak PR sokong penuh.

    Pemimpin BN patut belajar modest. BN mungkin dah lupa makna modest. BN pergi sembahyang kuat-kuat lah. Jinakkan hati tu.

    Reply

    Sarah Reply:

    Jangan dilupa. Ketika perjanjian tu dimeterai, ada ketua-ketua kabilah yang masih belum menerima Islam. Tapi mereka memilih untuk bekerjasama dengan Islam Mekah. Dan pihak Islam berjanji untuk menjaga kebajikan mereka juga. Dan dalam perlembagaan Madinah pula ada menyatakan untuk menjada kebajikan dan kepentingan mereka jika mereka membayar ufti.

    Memang Parlimen tempat untuk bincangkan dasar negara. Tapi untuk mencari kesepakatan, temukan yang ketua2, yang utama2nya dulu. Buat di tempat lain. Secara tertutup. Macam Perjanjian Aqabah (nampak sangat saya ni takde modal lain. hehe). Lepas tu, ketua2 wakil2 semua ni balik dan bawa berbincang dengan anak buah masing2. Fahamkan parti masing2 apa yang dibincangkan dan dipersetujui tadi. Nasihatkan anak buah masing2 supaya tak emosional dengan kesepakatan pucuk pimpinan. Bila dah ada kesepakatan begini, baru dibawa ke parlimen untuk dibahaskan. Kali ni gaduh2 mesti dielakkan. Yang penting pucuk pimpinan masing2 mesti bertegas supaya sidang dewan dihormati supaya masa depan negara dapat dibincangkan.

    Analoginya, mesyuarat nak buat kenduri kawin. Mula2 mesti sepakat antara ahli keluarga dulu. Yang atas-atasnya dulu. Orang2 penting dua2 belah keluarga dulu. Buat secara tertutup dulu. Dah sepakat semua, baru dipanggil orang kampung untuk diajak mesyuarat bergotong royong untuk kenduri, untuk rewang, untuk bekwoh. Baru dibuat secara terang-terangan.

    Saya tahu usul saya ni berbentuk teoritikal. Memang gila2 punya teori la. Teori yang tak pernah dibuat dek orang di Malaysia. Tapi selagi tak cubakan, selagi itulah kita tak tahu di mana titik pertemuannya antara dua belah pihak ni.

    Wallahu a’lam.

    Reply

  4. cikgu jawe says on :

    aku suka melihat apa yg berlaku kt perak skrg dr sudut yg berbeza dn positif.

    bg rakyat yg berfikir, ini le masa utk menilai siapa tamak siapa tertindas. bg aku imej umno dh hancur. pkr pula lbh kpd pengkhianat dn dap pembelot. akhirnya hanya pas yang dpt markah tinggi sbg pemimpin yg tak mudah dijuah beli dn bermaruah.

    pemimpin PR kena belajar dr situasi ini. bak kata zahid hamidi, PR cuma pandai retorik politik, tp akhirnya BN yang pandai realiti politik. ok, pasal ni aku akan cerita kt blog aku.

    pengajaran juga utk dap agar jgn rakus bila berkuasa. sbb org melayu akan bangkit dgn apa cara sekalipun jika mereka mula merasa hak2 mereka terancam.

    aku merasakan ini tarbiah Allah kpd hati umat melayu islam di malaysia. bg mrk yg berfikir dgn akal lah, bkn perut. huhu. jika tarbiah ni diabaikan, tunggu le kehancuran yg lbh buruk.

    πŸ™‚

    Reply

    Sarah Reply:

    Tahniah cikgu. Huraian cikgu ni menepati tafsiran akal yang yang digunakan dengan baik πŸ˜€ Saya suka dengan apa yang cikgu huraikan ni. Makin lama orang pun makin sedar siapa yang tetap tak berubah pendiriannya. Yang memimpin dengan kepimpinan tauladan, bukan taburan duit dan paksaan. Bukan juga yang lompat-lompatan dan bukan juga menolak Islam dengan alasan perkauman.

    Syabbas mere Cikgu Jawe hey! πŸ˜€

    Reply

    Yasir Tamizi Reply:

    Sudah lah Zahid. BN pandai realiti politik? Siapa tak tahu teori real politik cara UMNO BN? Real politik cara suap, suap sampai kembong, tabur duit juta-juta, janji projek bilion2, cara tak ada akhlak, makan duit haram. Tak guna punya BN.

    Cikgu bercakap PKR khianat DAP pembelot semacam satu parti tu belot, jangan kita am kan kesalahan mereka. Jangan buat ‘hasty generalization’. Adun yang tertentu khianat, bukan partinya.

    Pengajarannya apa? Makin jelas UMNO-BN perosak negara, siapa tak tahu UMNO sorok 2 Adun PKR tu 10 hari sebelum umum bebas? Ni Najib nak tebus kalah dekat KT, kalah dekat PP. Pengajaran lagi? PR teruskan berjuang, mengadu pada Allah, Allah bimbing, makin dekat dengan Allah.

    Reply

    cikgu jawe Reply:

    hehe.. sabar yazir, jahat atau tak bkn ukuran bg umno. bg mrk matlamat menghalalkan cara. dn kita sbg rakyat dh maklum semua tu.

    realiti politik pd pandangan BN dan PR mmg berbeza. itu le namanya kecerdikan dlm politik. mengambil kesempatan walau hanya separuh peluang.

    andai politik satu peperangan, tentera yg sedikit tp mahir dlm strategi dn tipu daya akan menang.

    dlm kes perak, aku ttp berpendapat BN mmg bijak. bijak dlm cara mereka. dn PR perlu belajar realiti politik.

    namun di sudut hati, aku masih berharap agar pemimpin2 ini duduk semeja utk rakyat dn negara.

    Reply

    Yasir Tamizi Reply:

    Pemimpin2 dah jenuh duduk semeja, macam-macam isu dah sembang, sudahnya sembang-sembang saja. Yang sebelah BN cukup pandai berjanji, itu realiti politik cara UMNO BN. Pelaksanaan tak ada, seleweng jadinya. Yang belah PR ini kalau ajak sembang punya bersungguh bagi idea bagai, tapi PR tak ambik iktibar lagi, kena buli begitu je, kena sepak terajang. Kes Perak, PR kena buli baik punya beb.

    Politik memang perang, bukan strategi dan tipu daya yang bagi menang, penyerahan total kepada Allah yang buat menang, sudah berserah, datang pertolongan. PRU lepas PR menang atas rahmat Allah, munajat dan solat hajat dan usaha yang elok-elok je berjalan lancar. Allah tolong.

    Kita setuju UMNO BN memang bijak di Perak. Bijak putar belit fakta, bijak mainkan media, bijak buat porak peranda, bijak tembak gas pemedih mata ke orang awam, bijak tangkap orang tak bersalah, bijak menggunakan cara yang Haram untuk menang, bijak janji projek juta-juta.

    Prinsip akarnya kita sama, persoalan cabang kita mesti cantikkan. Bior molek.

    Reply

    Sarah Reply:

    Yasir, saya cuba fahamkan yang maksud cikgu tu ialah bukan buat kesimpulan umum secara pukul rata tapi lama kelamaan, Melayu Muslim akan terbuka mata menerima dan bersetuju dengan kepimpinan yang dibawakan oleh satu lagi parti yang selama ni selalu dipersendakan kerana dikatakan kolot, rigid dan jumud.

    Ok la. Tak mahu ulas dah. Tadi waktu baca komen ni, saya terdengar lagu Hadapi Dengan Senyuman.

    Ayuh senyum dulu kasi reda dan redha sekejap πŸ™‚

    Reply

    cikgu jawe Reply:

    yay! mcm tu le sarah yg aku kenal. hehe.

    mari kita semua senyum. kita dlm bahtera yg sama. biar ombak menghempas, namun jgn telingkah di muka kemudi. πŸ™‚

    Reply

    Yasir Tamizi Reply:

    Bahtera Nabi Noh? Ke gambar bahtera pada bendera Parti Perikatan dulu? Sensitif2, menjulang api majusi ni ye dak.

    Reply

    Sarah Reply:

    Bendera biru-putih bahtera belayar di laut? Huhu.

    Reply

    Yasir Tamizi Reply:

    Belayar sesat, terus tukar jadi dacing? Ho Ho Neraca Keadilan.

    Yasir Tamizi Reply:

    Walaupun teori yang awak bawak ni sangat menarik dan hebat, kita mesti jugak selarikan dengan hakikat yang berlaku sekarang, kalau ada peluang memang PR terbuka untuk berbincang, sentiasa di mana-mana, terutamanya Dewan Rakyat, Dewan yang kebal, tapi beberapa kerat MP BN salah guna, berkata kesat, mengkritik tidak berhujah, Seri Gading contohnya, main bedal je cakap, berlaku provokasi dari pihak BN, sengaja diapi-apikan supaya perbahasan hujah dari PR ini tidak dapat disampaikan dengan baik. Pandangannya tersangkut-sangkut, dan sudahnya masa suntuk. Bila pulak nak bahas lagi? Ini realiti yang berlaku. Satu-satunya saluran yang dikatakan demokrasi untuk PR bersuara di Dewan Rakyat pun diganggu. Apa lagi? Lagu tu sedap kan? Memang sedap, saya tahu. Saya senyum.

    Reply

  5. Yasir Tamizi says on :

    Maksud saya menerima dekat atas tu, maksudnya tak memerangi Islam, tak macam Quraish Mekah, memerangi Islam, kalau kabilah itu memerangi Islam, sudah pasti dia gunakan peluang jumpa di Aqabah untuk lawan Nabi angkat pedang tapi tidak, dia gunakan peluang untuk buat perjanjian, maknanya mereka ini sudah menerima tapi belum memeluk.

    Cik Sarah, adakah idea cik ni tak pernah difikirkan oleh orang-orang Malaysia? Betul kah? Saya ada jumpa orang-orang yang tak minat ambik tahu pasal negara, baca pun tak, akhirnya akan cakap benda ni, kenapa tak satu padu? Kenapa tak sama-sama? Kenapa tak nak buang ego? Kenapa tak bincang2? Supaya nampak hebat dalam semua seginya, semestinya teori ni hebat! Tapi macam kita belajar dekat sekolah kan? Teori dan eksperimen pasti beza.

    Saya rasa PR pernah cuba, PR pernah cuba, PAS memang sudi untuk bermuzakarah dengan UMNO. Terang-terang Hadi Awang pernah cakap. Muzakarah demi kepentingan Islam dan Melayu. Hasilnya? Tak ada. Perak Guling, Kerajaan Haram Negeri Perak sudah terbentuk.

    Cik Sarah, mereka, BN sudah jauh. Dah jauh sangat. Ibarat dua garis lurus yang puncanya satu tapi mencapah dengan sudut cakah. Kena buat lukisan tangent pulak nak satukan balik. Biar lah mereka jauh.

    Teori idealist ni boleh dilaksanakan, kita doa kan saje, tapi bukan dalam masa terdekat ni, usaha cuba berterusan yang sungguh2 baru boleh jadi. Kalau setakat untuk isu perkauman saje baru sepakat tak payah lah. Kita nak bina negara bukan nak hancurkan negara.

    Reply

    Sarah Reply:

    Sama juga dengan BN. Diorang ni menerima Islam tapi aplikasinya saja yang tak penuh. Sekerat-sekerat. Apa yang memungkinkan perjanjian Aqabah terjadi? Sebab sifat hikmah yang dimainkan oleh Baginda Nabi. Toleransi juga tinggi tapi tak mengabaikan sikit pun kepentingan Muhajirin Mekah dalam hasil perjanjian tu. Lagi satu sebab dua2 pihak melihat pada persamaan dan mengenepikan perbezaan.

    Kalau begitu, sekali lagi saya bertanya, disebabkan saya beridea begini, saya ni orang yang goyah dan tak berminat nak ikuti perkembangan negara lah ye? Sebab dah tak minat nak ambil tahu, tu pasal suarakan cadangan yang sebegini ye?

    Muzakarah tu lain. Tu muzakarah. Hanya empat mata je pun. Dua kepala parti je pun. Tak memenuhi lagi usul yang saya utarakan tu. Muzakarah adalah berbincang. Berbincang lain. Bukannya ditetapkan satu keputusan untuk diambil bersama. Bukannya ada satu garis panduan dikeluarkan lepas tu apa yang setiap ketua-ketua penting 3-4 orang wakil dari setiap parti tu kena buat bila dah bersurai. Setakat muzakaran memang tak kemana. Lagipun, wakil yang bukan Islam tak dipanggil pun. Tak adil lah bukan.

    Tapi teori ni takkan berhasil selagi semua dalang BN tu ego dan memikirkan kepentingan peribadi. Tak pernah sedar nak back to basic. Kembali kepada fitrah. Itulah alasan terbesar yang memustahilkan hal ini buat masa ni. Tapi teori ni penting. Wajib didalami dan disegerakan. Nama dan masa depan negara semakin buruk.

    Duduk di luar, baru rasa pedih tak pedih hati bila orang negara lain kutuk negara kita. Tambah pula bila ada warganegara sendiri yang memburuk-burukkan lagi nama negara. Tak best sungguh perasaan berada dalam situasi tu. Macam kita ni sampah je.

    Reply

    Yasir Tamizi Reply:

    Tak nak muzakarah pulak? Nak macam mana lagi? Semua yang PR buat selama ini untuk rakyat lah bukan untuk poket sendiri.

    Nampak dalam isu minyak, pasal ada pilihanraya kecil, BN akhirnya terima pandangan Anwar PR. BN ni kalau buat sesuatu mesti berkepentingan.

    Saya kata saya pernah jumpa orang yang tak tau hal negara cakap idea ini lah pasal nak bagi nampak hebat, idea yang general, umum, menang bagi semua keadaan tetapi tak berpijak atas bumi.

    Kalau orang menghentam negara kita atas maklumat yang dia tahu sikit, kita mesti pahamkan dia, jangan putus asa. Baru la kita balik ke proses tarbiyah tu tadi, macam Cikgu Jawe kata dekat comment dia yang lepas.

    Reply

    Sarah Reply:

    Muzakarah yang pernah ada tu hanyalah sekadar muzakarah. Yang tak diambil sebarang garis panduan bersama pun lepas tu. Takde persetujuan atau dasar persetujuan bersama pun.

    Yang dicadangkan dalam usul ni bukan setakat muzakarah. Muzakarah tu Melayunya bermaksud perbincangan. Yang saya usulkan ialah persepakatan. Dibuat pertemua bermata-mata antara semua ketua penting parti dan bermseyuarat dan disudahi dengan satu garis panduan dan hitam putih kesepakatan yang rasmi. Ada a b c dan 1 2 3 nya. Ada langkah2 yang nak diteruskan lepas tu. Bukan setakat di situ saja dan rakyat tau ‘oh, pemimpin aku dan bertemu dua mata dah ye. bagus la gitu’.

    Memahamkan semula orang luar tu memang dah dibuat. Tapi lama mana orang yang ‘faham jalan cerita politik negara’ ni boleh berada di sesuatu tempat tu. Sampai masa, akan pulang ke sangkar juga. Tinggallah orang tu membuat kesimpulan yang menyedihkan kita tentang negara kita bila cerita tak putus2 tentang negara kita tetap berlaku.

    Reply

    Yasir Tamizi Reply:

    Itu yang diperkatakan, bila ada hitam putih pun tak terlaksana dengan BN ni. Apa yang ada dalam undang-undang tu jelas, pun tak patuh betul-betul. Ini pulak bina satu lagi mekanisma perpaduan baru. Yang lama tak habis laksana sungguh-sungguh, nak buat yang baru. Sudahnya jadi nama berbeza, cara kerja sama. Tak ada penambahbaikan. Seleweng tetap sama. Ini yang mengecewakan

    Itu tugas kita, kita cerita benda benar, kita mesti sampaikan sepertimana kita rajin menyampaikan email2 forward (kalau kita rajin la =))

    Reply

    Sarah Reply:

    Boleh tak kalau saya malas dah nak berhujah pasal ni? Huhu. Sebab awak tetaplah dengan pemahaman awak dan tak nampak apa yang saya cuba maksudkan. Hahaha.

    Tadi saya ada terangkan tentang dalam teori ni, ketua BN tu sendiri kena pastikan anak buah dia setuju dan menerima baik kesepakatan yang diusahakan. Dan yang paling awal saya nyatakan tadi, buang ego dan kepentingan peribadi. Bila semua ni dilaksanakan oleh semua, takde la seleweng semua tu. Tapi Ketuanya pun sekarang masih macam tu. Tu sebab saya mengusulkan:

    Cuba cari kesepakatan dan dalam masa yang sama selarikan dengan usaha membuang segala misi peribadi mengumpul harta semua tu.

    Alangkah mudahnya usul ni nak dilaksanakan kalau sifat ‘walak dan taat pada amir tu wujud’. ‘Patuh dan taat kepada pemimpin’. Jadi pemimpinnya boleh memberi arahan dan diikuti oleh yang lain. Sayangnya BN tak ada lagi pemimpin yang boleh diberikan taat dan walak ni. Harap sangat benda ni dapat diusahakan.

    Usul saya relevan kalau asasnya dibetulkan. Cuba ubah dan buang ego dan tamak haloba.

    Senyum terus senyum. Balik cuti haruslah senyum kan πŸ™‚

    Reply

    Yasir Tamizi Reply:

    Awak gelak di perenggan pertama. Ini hajat tuan domain, saya bersetuju.

    Balik cuti tengok langit, kadang-kadang nampak bintang, kadang-kadang ada helikopter lalu lintas ke Taman Melewar tadi, yang terbaru 1220 tadi. Seronoknya Gombak.

  6. cikgu jawe says on :

    ops! lupa, aku suka blog sarah yg santai. kalau formal sgt rasa mcm dewan kuliah. hehe.. πŸ˜€

    Reply

    Sarah Reply:

    Sedang dicubajayakan. Sebab tu berpindah. Nak lari dari pembaca yang dah kenal saya dengan cara yang dulu. Nak mula sebagai Sarah yang macho kat sini B-)

    Reply

    Yasir Tamizi Reply:

    Cik Sarah kata nak letak gambo banyak-banyak dulu.

    Reply

  7. acai says on :

    Slm sarah,

    Sy online kat kedai ni,transfer gambar kahwin sat tadi kat kuala selangor..nak jumpe cikgu jawe dia kedekut takmo bagi no telefon,hahahaha..sbnrnya sy dah lama tinggal benda2 ni,hehe..nak tergelak pun ada baca komen2 korang ni..tapi yang pasti sy faham apa yang sarha cuba sampaikan..dari dulu lagi sy memang berfikiran camtu..

    Yasir, aku rasa ko pun emosi gak bila bercakap ttg ni,hehe..aku tertarik komen ko yang ni ” Cikgu bercakap PKR khianat DAP pembelot semacam satu parti tu belot, jangan kita am kan kesalahan mereka. Jangan buat β€˜hasty generalization’. Adun yang tertentu khianat, bukan partinya.”

    Tapi bila bercakap ttg pihak lagi satu ko pun dah generalization diaorg gak tanpa ko sedar dlm komen2 ko,hehe..benda tu sama gak..tak semuanya apply kat diaorg semua..aku tak tahu sejauh mana penglibatan ko dalam politik malaysia..tapi rasanya macam byk yang ko tahu..

    akupun taknak komen lanjut..smoga apa yang ko cakap tu benar dan takde unsur tidak jelas dan ia betul2 fakta..bukan pe kekadang dalam hal2 camni seringkali kita bercakap dengan emosi..kita rasa kita tahu apa yang berlaku tapi sebenarnya kebanyakkan berita tu kita juga dapat dari sumber2 yg boleh dipertikai kesahihannya juga..:) dan lebih teruk kita turut menyumbang kepada perpecahan, pergaduhan dan benda2 tak elok lain,hehe..ini apply kepada dua2 belah pihak..

    Aku faham apa yg ko rasa..sebab rasanya dulu aku lagi teruk..aku dah terlibat secara langsung dalam dua2 pihak..cukup aku katakan dua2 ada kelemahan dan kebaikan masing2..:) nak kata pihak yg ko sokong tu jauh lebih baik dari lagi satu, sampai sekarang aku masih ragu tentang itu..btw, itu aku lah..ko ada pendapat sendiri..akupun boleh ada pendapat sendiri..:) hehe..

    babai sarah..:P

    Reply

    Yasir Tamizi Reply:

    Iya aku paham. Selagi namanya manusia, memang lemah. Balik ke agama, hanya Nabi kita sahaja, S.A.W. yang sempurna. Tak dapat kita jumpa lagi setakat ini.

    Selagi manusia, memang ada beza pendapat. Itu memang caranya dunia bergerak. Allah jadikan manusia berbagai suku untuk saling mengenali dan memahami. Kan begitu kita manusia ni.

    Aku paham maksud ko, dan aku hormati kecenderungan ko, kerana cara pendekatan ko lebih manusiawi, ada adab sopannya, ada hormat pada kawan yang lain pendapat. Good Cop, Bad Cop.

    Balik ke isu. Kebejatan Otak.

    Reply

Leave a Reply